Rabu, 02 Agustus 2017

Tips Menghilangkan Rasa Stres

Tips Menghilangkan Rasa Stres. Stres merupakan keadaan tubuh yang tidak selesa kerana fikiran menampung beban berlebih sehingga muncul rasa penat yang mana kalau berpanjangan boleh menganggu keadaan mental dan kesihatan seseorang. Walau bagaimanapun setiap orang tidak boleh hidup jauh daripada stres alasannya yaitu pada dasarnya hidup ini merupakan satu proses di mana ada kala senang ataupun sukar.

Stres yang menimpa seseorang boleh dilihat dari beberapa indikator , contohnya seseorang yang stres akan goyah dalam melaksanakan sesuatu , terburu-buru semasa bekerja dan masih banyak tanda lain yang timbul pada orang yang mengalami stres.

Punca Stres


Pada masa ini banyak orang yang tidak tahu kalau hal yang sedang dilakukannya secara terus menerus dengan keadaan otak dalam keadaan tidak baik boleh mencetuskan stres. Berikut ini beberapa penyebab stres yang perlu anda ketahui teliti.

Percintaan
Para sampaumur amis kencur yang sedang menikmati manisnya cinta ataupun mereka yang sudah berkeluarga akan stres kalau kekerabatan percintaan dalam hidupnya mengalami konflik akan mencicipi tekanan dan kepenatan hidup. Kita ambil referensi pasangan keluarga yang berselisih untuk menetapkan kewangan , atau boleh juga bertengkar hanya kerana duduk perkara remeh , misalnya timbul rasa ketidakpercayaan satu sama lain kalau pulang kerja terlalu larut.

Kerja Berlebihan
Segala sesuatu yang dilakukan secara berlebihan tidaklah baik. Contoh saja , seseorang yang sakit menerka bahawa minum ubat yang banyak boleh mempercepatkan proses pemulihan , tetapi hal tersebut justru membuat keadaan semakin memburuk , boleh berlebihan bahkan berisiko kematian.

Sama halnya dengan bekerja yang berlebihan. Jikalau terpaksa , alangkah baiknya di sela-sela waktu kerja anda , refresh otak dengan berjalan keluar pejabat sejenak atau basuh muka dengan air sejuk semoga wajah tetap sihat dan kelihatan segar.

Ekonomi
Tidak semua orang dilahirkan dari keluarga yang berkecukupan , apalagi di negara membangun yang majoriti penduduknya boleh dikatakan menyandang status sosial tingkat bawah.

Hal ini (ekonomi) menjadi pelopor utama seseorang mengalami stres. Sebagai referensi seorang ibu yang terus memikirkan bagaimana anaknya boleh membayar SPP sekolah yang sudah menunggak berbulan-bulan , lama kelamaan otak akan stres hanya untuk mencari penyelesaian terbaik.

Melihat ketiga faktor pelopor stres sebentar tadi sepertinya sudah mewakili yang lain menyerupai obsesi pada kesempurnaan , kurangnya minat melaksanakan sesuatu , galau akan kepastian , selalu mendapatkan segala duduk perkara dengan fikiran negatif , tidak mendapat masa yang cukup untuk kumpul bersama rakan dan masih banyak lagi.

Tips Menghilangkan Rasa Stres


Tips Menghilangkan Rasa Stresmenghilangkan stres di atas hanyalah hasil daripada survey yang telah dilakukan oleh suatu lembaga kesihatan. Tentunya semua orang punya cara tersendiri untuk mengusir stres , kerana itu kalau anda punya satu tips , jangan ragu-ragu untuk berkongsi melalui kotak komen di bawah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar