Selasa, 15 Agustus 2017

Mengobati Batuk Berdahak dan Kering Dengan Alami

Maklumat kesihatan Cara Mengubati Batuk. Batuk tidak dikategorikan sebagai penyakit , melainkan respon yang diberikan oleh sistem pertahanan badan di susukan pernafasan yang dihantar melalui saraf ke sentra batuk di otak untuk mengeluarkan lendir , makanan , asap , debu , dan lain sebagainya yang berada di dalam reseptor batuk menyerupai hidung , susukan pernafasan , dan telinga.

Benda asing yang terperangkap di tiga reseptor batuk boleh berasal dari makanan sehari-hari yang kita konsumsi , ataupun dari sektor alami (seperti debu dan asap). Batuk boleh berlaku selama satu hingga tiga episod yang alhasil dibezakan menjadi dua jenis , iaitu batuk akut (sembuh dengan sendirinya dalam masa kurang dari 3 minggu) dan kronik (berlaku selama 3 bulan berturut-turut) -atau berulang.

Mengobati Batuk Berdahak dan Kering Dengan Alami

Sebab Batuk

Infeksi susukan pernafasan berlaku akhir terkaman virus atau bakteria. Selain jangkitan , penyebab batuk juga boleh dari lain faktor
  • Spora cendawan yang berada di alam dan sekitar rumah juga boleh menyebabkan batuk dan mengi (sesak nafas atau bengek) ketika dihirup. 
  • ACE inhibitor , iaitu jenis ubat yang digunakan untuk menurunkan tekanan darah tinggi dan merawat gagal jantung. ACE inhibitor yang ditelan oleh pesakit kerap mendapati batuk kering. Batuk yang dialami berlangsung selama beberapa ahad selepas mereka berhenti minum ubat tersebut. 
  • Pertusis atau batuk kokol yang mana penyakit yang gejala berupa demam , flu , dan terutama batuk yang membuat seseorang sukar bernafas. Batuk rejam boleh berlangsung selama berminggu-minggu. 
  • Penyakit kambuhan , menyerupai asma , COPD (penyakit paru-paru obstruktif kronik) , dan atau bronkitis kronik. 
  • Rinitis alergi semacam tidak bertoleransi susukan pernafasan terhadap debunga (hay fever). 
  • Penyakit GERD atau Gastroesophageal Reflux yang ditakrifkan sebagai penyakit yang terjadi apabila asid perut naik ke kerongkong akhir lemahnya injap. Gangguan penyakit lambung dan kerongkongan ini digejalai oleh batuk dan sakit pada dada. GERD boleh berkesudahan batuk kronik. 
  • Pencemaran udara hambar juga mempunyai peranan menyebabkan batuk terus-menerus akhir pencemaran dan iritan di udara yang dihidu oleh hidung sehingga masuk ke susukan pernafasan. 

Maklumat kesiahatan Cara Mengubati Batuk

Berikut ini Maklumat kesiahatan cara menyembuhkan batuk tanpa ubat kilang (baca: pada artikel ini hanya membincangkan ubat batuk tradisional disertai beberapa tindakan untuk meredakan batuk , dan sama sekali tiada maksud mencemarkan nama ubat buatan kilang apalagi preskripsi dari doktor).

Mungkin jawapan dari soalan di atas yang sedang anda perlukan sekarang ini. Sudah lama membiarkan batuk dengan anggapan akan sembuh dengan sendirinya , namun ternyata tidak. Banyak yang mengalami hal tersebut. Oleh kerana itu , lebih baik sedikit diperhatikan lagi problem yang boleh berkesudahan serius ini.

Sup Hangat

Sup ayam panas boleh menjadi santapan enak sekali gus membantu meredakan selsema yang disertai batuk. Wap dari sup yang masuk ke susukan pernafasan boleh mengurangkan flu (mengatasi hidung tersumbat). Bicara berkesan dan tidaknya mungkin tidak ada jawapannya , tetapi hal ini terbukti membantu.

Halia

Halia boleh memberi kehangatan bagi tubuh. Anda boleh terus mencicipi faedah halia bagi badan ketika mengambilnya dalam bentuk cair , semisal susu halia atau wedang jahe. Di tekak akan terasa hangat sesaat menelan olahan halia.

Seorang pengamal perubatan menggunakan halia untuk meredakan gejala demam dan selesema dengan memanfaatkan kandungan antihistamin dan kemampuan decongestant yang dimilikinya. Tanpa perlu beripikir panjang , anda boleh terus membuat halia dengan mendidihkan 12 keping halia dalam 3 gelas air selama ¼ jam , kemudian angkat , saring , tambah perasan lemon dan sesudu madu , minum ketika suam.
Lemon

Lemon berbeza dengan limau nipis , tetapi kedua-duanya mempunyai khasiat menyembuhkan batuk. Anda boleh mencuba ramuan herba yang cukup unik cara pengonsumsiannya ini. Berikut caranya.
  • Ambil satu buah lemon , belah menjadi dua bahagian atau iris sesuka anda. 
  • Pada bahagian daging , taburkan lada sulah dan garam. 
  • Cara memakannya iaitu dengan menghisap lemon sehingga semua penggalan berkurang cecairnya. 

Mungkin terkesan memaksakan , tapi memang menyerupai itu adanya. Atau , anda boleh cuba cara pengambilan lemon untuk merawat batuk lain. Yakni dengan menjadikannya jus lemon hangat , untuk embel-embel gunakan madu saja jangan gula.

Lada Hitam dan Madu

Lagi-lagi madu yang dikolaborasikan. Namun , kali ini dengan rempah masak yang sepertinya jarang digunakan orang untuk merawat batuk (mungkin belum mengtahuinya). Untuk itu , anda boleh terus mencuba khasiat lada hitam selain merangsang peredaran lendir , yaitu menyembuhkan batuk.

Cara rawatannya:
  • Ambil satu sudu lada halus (boleh beli secara pribadi atau tumbuk sendiri) , kemudian campurkan dengan 2 sudu madu dalam gelas ukuran normal. 
  • Tuangkan air mendidih , ambil penutup gelas dan biarkan 10 minit. 
  • Terakhir , minum pribadi dan rasakan kehangatannya. 

Baca maklumat kesihatan kebaikan madu untuk kesihatan

Daun Mint yang Dijadikan Teh
Negeri Hitler mempercayai daun pudina sebagai penyelesaian untuk menyembuhkan batuk , jangkitan susukan pernafasan bahagian atas , dan bronkitis. Dedaunan ini dijadikan materi mentah pribadi yang dimakan dengan menjadikannya teh untuk mengurangkan keradangan dan merileksasikan otot trakea dan ILEA.

Jika anda mempunyai tanaman ini di sekitar rumah , tidak ada salahnya mencuba cara mengobatib atuk dengan daun pudina. Berikut langkah-langkahnya.
Petik daun teh pudina secukupnya , kemudian bancuh dengan air mendidih selama 10 minit , saring.
Untuk memberi rasa dan faedah tambahan , tuangkan madu dan lemon secukup rasa.
Minum rutin hingga batuk sembuh.
Madu

Resipi-resipi sebelum ini ada yang disyorkan menambah madu untuk memberi rasa. Mengapa madu yang dipilih? Tentu kerana madu telah terbukti secara empiris efektif mengubati batuk dan tekak gatal. Anda boleh minum madu pribadi atau mencampurkannya dengan teh lemon.

Limau Nipis dan Kecap

Cara mengubati batuk dengan limau nipis dan kicap turun temurun dipercayai dan masih sering digunakan oleh masyarakat kontemporari. Memang benar , beberapa orang mengaku sembuh dalam masa yang singkat hanya dengan rutin mengambil ubat batuk tradisional ini.

Berikut panduan membuatnya.
  • Sediakan satu buah jeruk nipis , kicap secukupnya , dan sendok makan. 
  • Peras limau nipis ke atas sudu , tuang pula sedikit kicap , lanjut dengan mencampurkan kedua-dua materi sebelum diminum. 
  • Minum sehari dua hingga tiga kali selama batuk belum berhenti. 


Baca faeda buah limau ( jeruk ) nipis

Jus Lobak

Beta-karoten yang terkandung di dalam lobak ditukar menjadi vitamin A yang boleh meningkatkan daya tangkap mata , melindungi kulit dari terpaan sang mentari , dan pelbagai penyakit kulit. Selain itu , lobak merah juga mengandungi antioksidan yang menjaga badan dari radikal bebas.

Kerana diperkaya vitamin dan nutrisi penting , lobak merah boleh juga mengubati batuk yang sedang menimpa anda. Berikut ini langkah rawatannya.
  • Bersihkan 4 lobak merah , kemudian masukkan ke dalam balang pengisar , jangan lupa tuang air menyerupai yang diperlukan. 
  • Tambah beberapa sudu teh madu untuk menunjukkan rasa manis. 
  • Kisar sehingga menjadi jus nikmat yang siap dimakan. 
  • Minumlah sehari tiga hingga empat kali hingga batuk reda. 

Baca maklumat kesihatan faedah jus buah untuk kesihatan

Buah Anggur

Anggur merupakan buah-buahan untuk menyembuhkan batuk berkahak. Sifat ekspektoran pada anggur bisa mengeluarkan lendir yang tersimpan dalam susukan pernafasan. Untuk mengurangkan rasa jenuh , anda boleh mengambil anggur dalam bentuk cair , Juiced misalnya.

Kacang Almond

Belum banyak yang tahu jikalau ternyata biji atau kacang almond boleh mengatasi batuk. Langsung saja dicermati cara menghilangkan batuk secara alami dengan kacang almond.
  • Sediakan 8 biji kacang almond. Rendam di dalam air selama 12 jam (boleh malam hari sambil ditinggal tidur). 
  • Tumbuk kacang almond hingga menjadi pes lembut. Tambah satu sudu teh mentega. 
  • Buat jadual tiga hingga empat kali pengambilan sehari. Makan pasta sehingga batuk hilang. 

Herba alami ubat batuk

Sekarang , anda akan mengetahui bagaimana orang-orang sebelum kita mengubati batuk dengan tumbuh-tumbuhan yang hidup di alam. Sila disemak satu per satu resepnya , kemudian pilih yang menurut anda manjur (baca: lebih baik tanyakan dulu pada orang yang sedikit faham mengenai tumbuhan herba).

Herba alami pertama

Bahan:
  • Siapkan 50 gram daun pegaga , buah pelaga (tumbuk) , kencur (parut) , dan daun jinten (dipipis). 
  • Rebus semua materi hingga meniddih , tapis airnya dan beri madu. Minum hingga batuk sembuh. 

Herba alami kedua

Bahan:
  • Siapkan 10 gram daun belimbing dan kencur (parut) , 5 gram temugiring (parut) dan daun inggu , dan 1 buah jeruk nipis. 
  • Rebus semua materi hingga mendidih , saring dan minum. Untuk embel-embel sihat tambahkan madu saja. 

Herba alami ketiga

Bahan:
  • Sediakan 1 genggam daun saga , 8 helai daun sirih , 1 ruas jari gula merah , dan 2 gelas air matang. 
  • Cuci daun saga dan daun sirih , campur keduanya. Rebus dalam air yang telah disiapkan hingga mendidih. 
  • Masukkan gula merah hingga larut , diamkan hingga air tinggal satu gelas. 
  • Saring dan minum ubat ini sehari dua kali sehingga batuk sembuh. 

Herba alami keempat

Bahan:
  • Sediakan 7 helai daun pare segar dan 2 sudu makan air. 
  • Bersihkan daun pare dengan air , tumbuk halus. Masukkan dalam mangkuk kecil. 
  • Tuangkan air matang , peras , saring. 
  • Minum pribadi ubatnya sehari dua kali. 

Herba alami kelima

Bahan:
  • Sediakan 1 buah jeruk purut , 1 butir kuning telur , dan 1 sendok makan madu hutan. 
  • Peras limau , campur air preasan bersama kuning telur dan madu. 
  • Minum ubat batuk tradisional ini sehari dua kali. 

Herba alami keenam
Bahan:
  • Sediakan 1 ruas jari jahe , 2 gelas air , dan 5 gram gula jawa 
  • Bubuhkan rimpang jahe , masukkan dalam periuk berisi 2 gelas air. Masukkan gula jawanya , rebus hingga mendidih. 
  • Minum ubat herba batuk ini 3 kali sehari , masing-masing satu gelas. 

Herba alami ketujuh

Bahan:
  • Persiapkan segenggam biji kapulaga dan 3 gelas air panas. 
  • Proses ini bermula dengan menghaluskan biji kapulaga , kemudian dibancuh dalam air panas. 
  • Minum pribadi 3 kali sehari sehingga sembuh. 

Herba alami kelapan

Bahan:
  • Ambil satu ruas jahe dan akar kalak kambing , 1 butir bawang merah , dan 3 gelas air bersih. 
  • Cara membuatnya bermula dengan mencuci semua bahan. 
  • Seterusnya , rebus materi dalam air hingga mendidih. 
  • Biarkan sehabis menididh hingga sejuk , saring ramuan. 
  • Minum ubat batuk alami sehari 3 kali masing-masing 1 gelas. 

Herba alami kesembilan

Bahan:
  • Kumpul 4 gram daun sembung dan 3 gelas air matang. 
  • Bermula dengan membersihkan daun sembuh dan letakkan dalam mangkuk. 
  • Tuang air , remas-remas daun. Saring. 
  • Minum sehari sekali sebanyak satu gelas. 

Herba alami kesepuluh
Bahan:
  • Gunakan 6 helai daun sirih dan siapkan pula 4 gelas air. 
  • Pembuatan bermula dengan mencuci daun sirih. 
  • Rebus daun ke dalam air hingga panas mendidih. Saring. 
  • Tunggu sejuk , minum sehari tiga kali masing-masing satu gelas. 

Tips Meredakan Batuk

Banyak tumbuh-tumbuhan di sekitar yang boleh anda manfaatkan untuk meredakan batuk. Untuk membantu proses penyembuhan , anda boleh melaksanakan beberapa tindakan berikut.
Libatkan Otak Kanan
Mungkin ini tidak ada kaitannya dengan dunia perubatan. Tetapi , spesialis otak kanan di Indonesia , Ippho Santosa , menuliskan dalam buku "7 Keajaiban Rezeki" bahawa otak kanan ternyata menjadi ubat paling mujarab untuk menyembuhkan. Jika anda ingin tahu , sila membuktikannya sendiri -meski tidak ada jaminan untuk sembuh langsung.

Caranya mudah. Setiap kali anda minum ubat atau melaksanakan beberapa aktiviti yang dapat meredakan batuk di atas , selalu fikirkan bahawa anda akan sembuh hari itu juga. Memang proses kerja ubat tidak secepat itu juga , namun otak anda akan merakam apa yang anda fikirkan bahawa anda akan sembuh secepat mungkin. Terus lakukan sehingga anda benar-benar mantap dan yakin dalam hati bahawa batuk akan reda dengan segera.

Menghirup Stim dan Mengurut Dada

Maklumat kesiahatan Cara mengubati batuk yang satu ini benar-benar tradisional dan tidak memerlukan banyak materi apalagi peralatan. Anda hanya memanaskan air hingga mendidih , kemudian matikan apinya. Letakkan wajah anda di atas periuk sejauh beberapa sentimeter. Hirup wap panas yang keluar selama beberapa minit hingga hidung anda yang mampet akhir lendir yang mengendap boleh cair.

Kumur-kumur Dengan Air Garam

Belum terbukti secara ilmiah mengenai ini. Tetapi , garam diyakini berkemampuan menyerap cecair yang melekat pada susukan tekak yang menjadikan pembengkakan. Jika digabungkan dengan air hangat , maka dapat menjadi media untuk mengurangkan rasa gatal yang berlangsung di kawasan tekak.

Madu Baik Diminum Menjelang Tidur

Sebelum tidur di malam hari , anda boleh menerangkan penyelidikan ilmiah tentang minum dua sudu teh madu ketika beranjak tidur untuk membantu menyembuhkan batuk. Proses rawatan yang dilakukan oleh madu menyerupai dengan faedah supresan batuk dekstometrofan. Kegiatan ini sangat baik dilakukan oleh wanita hamil yang sedang batuk.

Konsumsi Air Hangat

Batuk yang dialami oleh anda biasanya disertai gatal pada bahagian tekak. Rasa tidak selesa yang timbul tentu membuat anda jengkel. Oleh karena itu , kurangkan rasa gatal dengan minum air hangat tawar atau teh hangat tanpa gula. Jika ingin sedikit ada rasa maka gunakan perasan lemon atau madu. Meminum air panas boleh membantu badan tetap terhidrasi dan menipiskan lendir yang menyumbat hidung.

Meski dianggap sebagai tindak balas , bukan penyakit , tetap saja ada kesan buruk dari batuk yang tak kunjung sembuh , salah satunya penyakit batuk kering. Untuk itu , maklumat kesihatan cara mengubati batuk berkahak dan kering di atas sudah seyogyanya anda lakukan (salah satu atau duanya) untuk meringankan batuk.

Baca meredakan batuk dengan buah mengkudu

Tidak ada komentar:

Posting Komentar