Senin, 07 Agustus 2017

Tips Menangani Anak Susah Makan

Tips Menangani Anak Susah Makan. Bagi ibu adakala mengalami kesulitan untuk menawarkan buah hatinya makanan , kerana sang anak sukar untuk makan. Banyak kes yang sudah di keluhkan oleh para ibu rumah tangga yang merawat anaknya. Terlebih ketika kanak-kanak di berikan makanan yang memang memberinya vitamin , namun sang anak tidak suka. Nah bagi anda yang akhir-akhir ini mengalami kesulitan tersebut di sini ada beberapa tips mengatasi anak susah makan yang mungkin boleh ibu lakukan dirumah demi menjaga kesihatan sang anak:

Tips Menangani Anak Susah Makan Dengan Trik Ini


Tips Menangani Anak Susah Makan

1. Buat Jadual Makan Secara Teratur
Tetapkan jadual makan anak anda. Berikanlah makanan paling utama atau makanan ringan pada masa yang sama setiap harinya. Anda boleh menghidangkan makanan ringan ibarat kuih , sayur-sayuran rebus , buah-buahan , susu , atau juice diantara jam makan utama. Tetapi , jumlah dan frekwensinya mesti diatur. Jangan hingga anak telah kenyang ketika jam makan sudah tiba.

Baca Tips Menangani Anak Susah Tidur Dengan Mudah

2. Pembentangan Jumlah Kecil
Cuba untuk membuat pembentangan menu makanan kelihatan minimalis namun masih tetap menarik serta masih mengandung gizi. Kadang-kadang anak boleh kehilangan nafsu makan bila melihat penyajian makanan yang sembarangan serta sangat banyak.

3. Memulakan Saat Makan dengan Tenang
Penting sekali untuk memulakan dikala makan dengan tenang. Anak yang emosi atau stress dapat melepas beberapa lonjakan adrenalin. Lonjakan adrenalin ini boleh menekan nafsu makan anak. Kaprikornus , yakinkan semua keluarga dalam keadaan hening ketika waktu makan sudah tiba.

Bila anak tengah asik bermain atau melihat tv , janganlah segera menyuruhnya berhenti untuk makan. Berikan anak sedikit masa untuk bersiap-siap. Contohnya , dengan memberitahu jika 5 minit lagi waktunya makan. Anda juga boleh mengajaknya menentukan pinggan kegemarannya atau membawanya membersihkan tangan. Ia baik sebagai aktiviti peralihan pada dikala bermain serta makan. Dengan hal tersebut , mood anak terus terjaga ketika memulakan makan.

Baca Tips Menangani Demam Pada Anak Dengan ubat Alami

4. Lakukan perubahan pada makanan kanak-kanak
Mungkin saja ini perkara yang menyusahkan , menghidangkan pelbagai macam makanan yang kanak-kanak gemari , namun hal semacam ini mesti dikerjakan! Umumnya anak boleh ketagih dengan bentuk makanan yang menarik serta lucu. Jika memang perlu ajak si kecil menolong anda , atau kerjakan di depan si kecil dalam mempersiapkan makanannya ini boleh memberi kesan psikologi kanak-kanak mengenai makanannya.

5. Ajak Anak Ikut Masakan
Cuba mengajak anak anda untuk menolong memasak atau cuma lihat proses memasak. Dengan langkah tersebut dapat membuat anak jadi makin penasaran untuk ingin rasakan hasil kuliner serta boleh menghidupkan selera makannya.

6. Buat rasa lapar pada kanak-kanak.
Sebahagian ibu masihlah salah dalam menerapkan teladan makan pada anak. Untuk ibu apabila si kecil tidak ingin makan maka mesti di beri susu atau lebih daripada satu makanan ringan yang ringan yang lain. Hal semacam ini dapat membuat perut anak merasa penuh. Dengan membiarkan anak terasa lapar terlebih dulu maka makanan yang kita hidangkan boleh dilahap hingga habis.

Baca Tips Menangani Anak Nakal Dengan Cara Yang Mudah

Tidak ada komentar:

Posting Komentar