Minggu, 06 Agustus 2017

Tips Menangani Rasa Mengantuk Ketika Beraktiviti

Tips menangani rasa mengantuk dikala beraktiviti. Aktiviti yang kita lakukan sehari-hari tak lepas dengan keperluan tenaga yang diharapkan tubuh. Jika tenaga kita belum cukup untuk melaksanakan aktiviti rutin , maka pelbagai duduk perkara akan menghambat jalannya acara tersebut. Sebagai contohnya ialah sering menguap akhir mengantuk , pasti tidak fokus kalau melaksanakan sesuatu dengan keadaan mengantuk.

Aktiviti yang biasa diganggu oleh kantuk ialah berguru dan memandu. Yang paling membimbangkan ialah memandu , keadaan mata yang tidak berpengaruh untuk kepekatan menempuh perjalanan akhir mengantuk akan meningkatkan risiko terjadinya kemalangan.

Rasa mengantuk yang timbul memang tidak dijangka ataupun dibuat-buat , itu terjadi begitu saja. Oleh kerana itu anda perlu mengatasinya biar aktiviti harian anda tidak terganggu. Simak ulasan penuh mengenai pelbagai cara menghilangkan mengantuk dikala beraktiviti di bawah ini.

Cara Menghilangkan Ngantuk


tips menangani rasa mengantuk dikala beraktiviti

Kerana ada 3 keadaan , iaitu dikala memandu dan belajar. Maka ulasannya akan diasingkan untuk memudahkan anda dalam membacanya.

Cara Menghilangkan Ngantuk Semasa Belajar


Ketika berguru ataupun mengerjakan peran diselimuti rasa mengantuk pasti benar-benar mengganggu. Maka dari itu segara atas dengan cara menghilangkan mengantuk dikala berguru di bawah ini.

Buat Suasana Belajar Yang Selesa
Tips yang satu ini juga diyakini banyak orang dapat memperlancar proses belajar. Buatlah suasana berguru seberapa selesa yang mungkin biar mood untuk berguru akan muncul , misalnya sambil mendengar muzik atau berguru di taman yang hijau dan asri.

Sembari Ngemil
Jika otak bekerja terlalu lama , boleh menyebabkan kesan pada perut lapar. Maka dari itu anda boleh berhenti berguru sejenak untuk mencari cemilan. Ngemil dikala berguru telah banyak memudahkan seseorang dalam hal belajar. Sebab ekspresi akan terus bergerak sehingga otak anda tidak terlal fokus pada pelajaran , tetapi juga pada cemilan yang sedang dikunyah.

Jangan Monoton
Kegiatan berguru yang membosankan akan membuat otak jadi tepu sehingga mata akan merasa mengantuk dengan mudah. Untuk mengatasinya , anda jangan mempelajari 1 bidang kajian secara terus menerus , ganti juga kedudukan berguru anda menjadi lebih santai.

Cara Menghilangkan Ngantuk Semasa Berkendara


Untuk mengurangkan angka selesai hidup akhir kemalangan , maka anda tidak boleh mengantuk dikala memandu. Berikut ini tips mengatasi mengantuk dikala berkendara.

Tidak mengambil karbohidrat berlebih
Karbohidrat boleh menyebabkan mengantuk. Oleh kerana itu , elakkan pengambilan karbohidrat menyerupai nasi dan roti gandum dikala di perjalanan. Hal tersebut dapat terlaksana kerana karbohidrat mengubah L-Tryptophan atau asid amino menjadi niasin dan vitamin B. Sementara niasin akan menghasilkan seretonin di mana sebatian ini dapat merangsang badan untuk berada pada keadaan nyaman , sehingga mencetuskan rasa mengantuk.

Rehat dan lakukan sukan ringan
Berkendara terlalu jauh akan membuat badan jadi lelah dan boleh menjadikan rasa mengantuk. Maka dari itu ikuti cara menghilangkan rasa mengantuk dengan berehat dan melaksanakan sukan ringan.

Elakkan masa memandu berlebihan
Jangan hingga anda memandu kereta lebih dari 3 jam tanpa henti. Sebab , saraf deria dan motor anda akan mengalami ketegangan akhir dipaksa untuk membahagikan rujukan antara mengingat jalan , menatap depan , menekan tuil untuk menghidupkan lampu sen dan masih banyak lagi.

Cara Mengatasi Rasa Ngantuk Lain-lain


Seperti yang dilansir oleh iDiva berikut ini cara mengatasi rasa mengantuk secara umum.

Minum Air Putih
Kekurangan air ialah perkara yang mudah berlaku dikala bekerja. Pada masa kekeringan badan akan lemah dan mengantuk , maka dari itu jangan pernah lupa untuk meletakkan air putih di meja kerja anda.

Menurunkan suhu penyaman udara
Cuma segelintir orang yang tau teknik ini. Ketika bekerja dan tiba-tiba rasa kantuk datang , cuba turunkan suhu udara hingga yang paling sejuk. Kedinginan akan membuat mata dan badan lebih segar.

Minum teh herba
Daripada minum kopi lebih baik ganti dengan teh herba. Sebab teh herba lebih ringan kesannya berbanding kopi.

Bernafas dalam-dalam
Pernah senaman yoga? Pasti setiap gerakan diakhiri dengan menarik nafas dalam-dalam. Hal tersebut dilakukan semata-semata bukan untuk menghirup oksigen , tetapi fikiran juga lebih hening dan anda tak mudah diserang stress.

Demikian ulasan mengenai tips menghilangkan mengantuk dikala beraktiviti. Sebagai tips komplemen , janganlah anda sering bergadang kalau esoknya tahu akan melaksakanan aktiviti berat dan lama biar tidak mudah mengantuk.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar