Minggu, 06 Agustus 2017

Cara Menangani Gangguan Pencernaan

Cara Menangani Gangguan Pencernaan. Bercakap mengenai gejala penyakit , setiap orang pasti pernah mengalami gangguan pencernaan. Gejala penyakit dari gangguan pencernaan bermacam-macam , bergantung keadaan pencernaan setiap orang. Gangguan pencernaan yaitu dilema yang dialami oleh satu atau beberapa organ dan sistem pencernaan yang terjadi secara bersamaan. Fungsi dari sistem pencernaan yaitu untuk mendapatkan , mencerna , atau memecah makanan menjadi nutrisi yang diharapkan tubuh. Pemakanan yang sudah didapatkan ini nantinya disalurkan oleh darah ke seluruh tubuh. Melalui sistem pencernaan , bentuk makanan boleh diproses sesuai dengan keperluan tubuh , menyerupai pola memisahkan bahagian makanan yang boleh dihadam ataupun tidak.

Gangguan Pencernaan


Cara Menangani Gangguan Pencernaan

Sistem pencernaan bermula dari lisan hingga dubur , atau lebih tepatnya bermula dari lisan , kerongkongan , lambung , usus kecil , usus besar , rektum , dan dubur. Ada beberapa organ menyerupai hati , pankreas , dan pundi hempedu yang termasuk ke dalam sistem pencernaan , namun ketiga organ tersebut letaknya berada diluar pedoman dari sistem pencernaan. Lima gangguan pencernaan yang biasa dialami yaitu penyakit asam lambung , keracunan makanan , kerikil hempedu , usus buntu , dan buasir.

Buasir
Jika anda mengalami pembengkakan pembuluh darah di sekitar atau di dalam dubur , maka anda menderita buasir. Penyebabnya belum terperinci , namun buasir yaitu penyakit yang berkaitan dengan tekanan pembuluh darah yang meningkat. Selain itu penyebab lain yaitu sedikit pengambilan makanan yang banyak mengandung serat , sembelit , dan meneran berlebihan. Umur pesakit buasir biasanya diatas 45 tahun dan mempunyai obesiti. Wanita hamil juga berisiko tinggi untuk mengalami buasir.

Gejala buasir yang dihidapi yaitu ketulan yang menggantung di luar dubur , rasa gatal pada dubur , dan pendarahan setiap selesai buang air besar. Melalui pemeriksaan keadaan dubur , doktor boleh mendiagnosis penyakit buasir. Rawatan yang dilakukan dapat berupa tablet atau topikal. Apabila buasir semakin parah , maka pembedahan perlu dilakukan.

Tips rawatan alami dari buasir yaitu dengan rutin bersenam , menurunkan berat tubuh , banyak minum air putih , banyak mengambil serat , dan tidak menahan buang air besar yaitu penyelesaian untuk mengelakkan buasir.

Penyakit usus buntu
Jika anda mengalami pembengkakan pada usus buntu , maka artinya anda menderita penyakit usus buntu. Organ ini berhubung dengan usus besar. Rasa sakit di bahagian tengah perut hingga bahagian bawah perut sebelah kanan yaitu gejala utama dari penyakit ini. Gejala semakin parah apabila anda berjalan , batuk , atau menekan daerah tubuh yang sakit. Gejala perhiasan lain yaitu loya , hilang nafsu makan , dan cirit-birit.

Penyebab gejala ini belum diketahui secara pasti , namun penyumbatan usus buntu oleh najis boleh menjadi penyebab utama , selain itu kelenjar yang membengkak juga boleh menjadi penyebab usus buntu. Dapatkan pemeriksaan diri anda ke doktor , kerana kalau tidak , usus buntu dapat berujung pada kematian. Rawatan satu-satunya yaitu apendiktomi iaitu operasi pada pengangkatan usus buntu.

Penyakit kerikil hempedu
Penyakit ini disebabkan oleh keradangan pundi hempedu atau adanya penyumbatan pada bahagian akses hempedu. Batu yang dilontarkan ini menyjmbat akses hempedu dan terbentuk jawaban kolesterol. Dan ketidakseimbangan kimia pada pundi hempedu. Apabila kerikil hempedu tidak menyumbat , maka tidak ada gejala atau gangguan apapun , namun kalau kerikil tersebut sudah tersumbat , maka sakit perut jago akan anda rasakan dan berlangsung selama satu hingga lima jam , belum lagi kalau gejala kesakitan ini munculnya tiba-tiba. Penyakit kerikil hempedu menyebabkan keradangan , demam tinggi , bahkan sakit kuning. Jika semakin parah , maka mungkin akan merangsang pankreas dan gejala kesakitan yang semakin meningkat.

Jika kerikil hempedu tidak menjadikan gejala , maka tidak perlu diubati. Namun kalau menjadikan gejala , maka pundi hempedu perlu dibedah melalui pembedahan laparoskopi. Rawatan ini minim risiko dan tidak menyebabkan komplikasi.

Keracunan makanan
Siapa yang pernah mengalami keracunan makanan? Keracunan makanan yaitu keadaan saat seseorang mengalami beberapa gejala menyerupai loya , sakit perut , muntah , kehilangan nafsu makan , cirit-birit , demam , lemas , dan sakit otot. Punca keracunan makanan yaitu kerana seseorang mengambil makanan yang tercemar oleh virus norovirus , bakteria E. Coli , dan salmonella.

Keracunan makanan boleh berlaku apabila seseorang mengambil makanan yang tidak dimasak dengan baik , makanan yang sudah ketinggalan zaman , makanan yang tersentuh tangan kotor , seseorang yang memakan sesuatu dengan menggunakan tangan yang membawa virus atau bakteria , makanan bersuhu hangat yang disimpan dalam waktu yang sangat lama , atau boleh juga kerana beberapa jenis makanan yang tidak dibekukan dengan suhu di bawah 5 darjah Celsius. Selain itu , penyebab keracunan makanan lain yaitu makanan yang dimasak lagi namun prosesnya yang tidak tepat dan kerana seseorang mengambil makanan yang tercemar makanan basi.

Tips rawatan dari keracunan makanan tidaklah sukar kerana penyakit ini bukanlah penyakit berat , bahkan pesakit boleh sembuh dalam masa beberapa hari tanpa ubat. Caranya yaitu dengan banyak rehat dan tidak lupa untuk mengambil banyak cecair supaya tidak terdedah kepada kekeringan. Penggunaan ORS juga boleh dilakukan sebagai ubat alternatif bagi pesakit keracunan makanan. Makanan yang boleh dimakan selama masa pemulihan yaitu makanan ringan iaitu biskut , pisang , atau roti. Setelah keadaan anda membaik , barulah anda boleh mengambil makanan menyerupai biasa.

Namun kalau anda mengalami keracunan makanan yang tergolong parah , menyerupai pola gejala keracunan yang tidak hilang selama berhari-hari dan semakin parah menyerupai dehidrasi berat , jantung berdegup kencang , pengeluaran urine minim , dan mata cekung , maka anda perlu segera mengkonsultasikannya dengan doktor , apalagi kalau keracunan tersebut dialami oleh wanita hamil , bayi , kanak-kanak kecil , pesakit diatas 60 tahun , pesakit yang mempunyai ketahanan tubuh yang lemah , pesakit diabetes , dan pesakit buah pinggang. Melalui pemeriksaan sampel najis , doktor boleh mendiagnosis kemungkinan adanya keracunan makanan.

Baca Tips menangani sakit maag

Asam lambung
Asam lambung yaitu penyakit yang disebabkan oleh naiknya asam lambung ke bahagian kerongkong. Hal ini disebabkan kerana cincin otot kerongkong tidak boleh menutup dengan sempurna. Kerongkong atau esofagus yaitu akses yang menghubungkan lisan dengan lambung. Cara kerja dari cincin ini yaitu injap satu arah. Apabila anda menelan makanan , maka bahagian injap terbuka sehingga makanan dapat masuk ke dalam perut. Setelah makanan masuk , maka secara automatik cincin esofagus akan tertutup. Hal ini terjadi biar makanan dan asid perut tidak naik ke bahagian kerongkong.

Penyebab penyakit asam lambung yaitu asam lambung yang naik hingga ke bahagian kerongkong. Ketika pesakit mencicipi gejala tersebut , maka pesakit mencicipi beberapa gejala menyerupai sensasi tidak enak di lisan , adanya kesakitan pada ulu hati , dan sakit saat menelan sesuatu. Pesakit yang menggemari makanan yang mengandungi kadar lemak tinggi , mempunyai kelebihan berat tubuh , dan wanita hamil yaitu orang-orang yang berisiko untuk mengalami penyakit asam lambung. Dengan menanyakan gejala-gejala yang dialami oleh pesakit , maka doktor akan mudah mengenali kalau pesakit mempunyai penyakit asam lambung. Apabila pesakit mengalami keadaan yang lebih ekstrim menyerupai iritasi usus atau ulser perut , maka diharapkan pemeriksaan lebih lanjut.

Cara alami untuk mencegah asam lambung , maka yang perlu anda lakukan yaitu dengan menukar menu makanan. Jika sebelum ini anda banyak mengambil makanan yang kurang sihat , maka sekarang anda boleh menukar menu anda dengan makanan-makanan sihat yang bebas lemak. Jika pola makan dan ubat-ubatan tidak bisa menyembuhkan asam lambung , maka jalan tamat yang perlu dilakukan yaitu operasi.

Baca Cara menangani penyakit maag

Tidak ada komentar:

Posting Komentar