Selasa, 15 Agustus 2017

Ubat Batuk Untuk Ibu Hamil Yang Aman Dikonsumsi

Maklumat kesihatan Ubat Batuk Untuk Ibu Hamil. Kehamilan ialah masa yang ditunggu-tunggu oleh pasutri dan kedua mertua. Bagaimana tidak , dengan kehadiran hebat keluarga gres maka suasana rumah akan ramai dan pasangan suami isteri boleh melepaskan rasa bosannya dengan bermain bersama sang buah hati.

Seorang wanita hamil akan membahagikan sistem imunnya untuk calon buah hati yang masih berkembang di dalam rahim. Jika tubuh kekurangan nutrisi , pengambilan cecair , dan kurang rehat maka tidak heran daya tahan tubuh menurun , sehingga menyebabkan jangkitan jalan masuk nafas.

Ubat Batuk Untuk Ibu Hamil Yang Aman Dikonsumsi

Penyakit yang kerap dialami oleh ibu hamil ialah batuk. Apabila batuk menyerang (apapun jenisnya) , seorang ibu dilanda rasa resah untuk minum ubat apa. Pasalnya , tidak semua ubat batuk selamat untuk ibu hamil.

Tidak jarang ketika hamil sang suami menjadi over protective akan kesihatan isterinya yang tengah mengandung. Memang perkara tersebut wajib dilakukan alasannya kehamilan ialah masa-masa di mana tubuh terdedah terhadap penyakit.

Jika anda sedang mencicipi hal itu sekarang ini , mintalah suami bertanya kepada doktor pakar kebidanan dan kandungan perihal ubat batuk untuk ibu hamil yang tidak membahayakan keadaan janin.

Cara Mengubati Batuk Semasa Hamil

Berikut ini cara mengubati batuk semasa hamil , baik menurut tawaran dokter atau dengan melaksanakan langkah-langkah untuk meredakan batuk.

Cukupi keperluan faedah buah jambu biji untuk ubat batuk dan salesema

Santai di rumah

Jangan perbanyak aktiviti tidak penting ketika hamil , menyerupai keluar rumah , terlebih ketika mengalami batuk-batuk.

Anda buat suasana di rumah seberapa selesa yang mungkin untuk digunakan bersantai. Merehatkan tubuh di rumah atau mengurangkan aktiviti fizikal ketika hamil sangat diharapkan , terutama ketika dilanda duduk perkara batuk dan selsema (flu).

Keluarkan kahak apabila batuk

Minumlah ubat batuk yang mengandungi ekspektoran untuk membantu melicinkan perjalanan kahak.
Setelah batuk , usahakan untuk mengeluarkan lendir atau kahak pekat bagaimanapun caranya. Apabila kahak dibiarkan terus terkumpul dalam jalan masuk pernafasan , dikhuatiri berlaku duduk perkara lain mengetahui kahak merupakan alat bantu untuk mengeluarkan bakteria dan kotoran yang membahayakan tubuh.

Perbanyak jam rehat

Bukan rehat total yang diharapkan melainkan pencukupan jam rehat.Kerana mengetahui bahawa hamil ialah masa yang penting , maka calon ibu harus betul-betul memperhatikan keadaan kesihatan tubuhnya.
Batuk dan selesema secara eksklusif memberi kesan negatif pada penurunan daya tahan tubuh. Ketika tubuh bekerja membasmi virus atau bakteria penyebab batuk dengan keadaan imun yang sedang menurun , cara terbaik untuk membantunya ialah memperbanyak jam rehat biar imuniti meningkat.

Menghirup stim panas

Rawatan batuk dengan cara tradisional ini boleh dijadikan andalan jikalau lain masa anda mengalami batuk lagi.

Bagaimana caranya?
  • Didihkan air secukupnya , kemudian tuang dalam bekas takungan. 
  • Letakkan wajah anda kira-kira 30 cm di atas bekas yang airnya gres saja mendidih , kemudian hirup wap panas yang dihasilkan. Pada proses ini sebelumnya tutup kepala dengan tuala. 
  • Lakukan selama beberapa minit sampai mencicipi perubahan yang lebih baik pada jalan masuk pernafasan. 

Cara ini cukup berkesan dalam mengubati selsema , hidung tersumbat , hidung tersumbat dan membuat pernafasan menjadi lebih rileks dan selesa.

Perbanyak cecair

Setelah anda pengambilan ubat batuk untuk ibu hamil daripada madu dan peppermint , lakukan perjuangan pelengkap untuk mempercepatkan proses pemulihan jangkitan jalan masuk pernafasan.

Anda boleh memulakannya dengan memperbanyakkan pengambilan cecair (air putih). Bekalan cecair yang anda penuhi akan digunakan tubuh untuk melancarkan metabolisme dan juga membantu perkembangan janin (membahagi cecair dengan sang buah hati).

Pilihlah air hangat biar tidak memburukkan lagi keadaan batuk dan selsema yang sedang anda alami.
Madu dan peppermint

Dikutip dari hasil e-perundingan seorang lelaki (suami) berjulukan Hendra pada laman web KlikDokter , dirinya telah mendapat respon berupa tanggapan eksklusif dari sang doktor.

Minum madu yang digabungkan dengan pudina yang kemudian dibancuh dengan air panas dan mentol dapat meringankan batuk , tulis dr. Widi Asrining Puri (Anggota Pasukan Perubatan Klikdokter)

Ubat batuk ini memang terbukti membantu menyembuhkan batuk dalam masa yang singkat tanpa memberi kesan sampingan selepas pengambilan. Orang-orang Jawa atau luar bandar sudah tahu betul resipi dari ubat batuk ini.

Baca faedah buah deima bagi kesihatan ibu hamil

Ubat Batuk Untuk Ibu Hamil

Hasil pantau penulis dari beberapa laman web yang melayani perundingan dalam talian wacana kesihatan bumil , terdapat satu jawapan yang kiranya bermanfaat bagi anda.

Tidak ada ubat yang 100% selamat untuk kehamilan. US Food and Drug Administration (FDA) telah melaksanakan ujian beberapa jenis ubat terhadap haiwan dan mendapati adanya kesan terhadap janin haiwan. Hal tersebut memperlihatkan bahawa tidak semua ubat baik dimakan oleh ibu hamil , meski ujian tidak melibatkan insan secara langsung.

Ubat batuk dan selsema yang cukup aman dikonsumsi ibu hamil ialah yang mengandung ekspektoran (ekspektoran) , menyerupai guaifenesin (GG) , natrium sitrat , kalsium iodida , amonium klorida , gliserol iodinasi , ipecac , kalium guaiacolsulfonate , dan kalium iodida. Semuanya merupakan ubat kombinasi yang juga mengandungi antihistamin , dekongestan , antitusif , dan analgesik.
Sesekali dalam konsumsi ubat batuk pilek ketika hamil tidak menimbulkan pengaruh besar yang membahayakan bagi janin atau bayi yang akan lahir. Tetapi , apabila dos yang digunakan cukup tinggi dan pemakaian lama , risiko terjadinya kesan buruk pada ibu hamil dan janin meningkat beberapa level.

Baca meredakan batuk kering dan berkahak dengan herba alami
Berikut ini jenis ubat batuk untuk ibu hamil yang aman dimakan menurut Mediskus:
  • Pseudoefedrin - Kajian pada haiwan memperlihatkan bayi tidak mengalami ketaknormalan lahir , hanya saja terjadi kelainan pada berat tubuh yang di bawah rata-rata , begitu pula dengan panjang dan kadar pembentukan tulang janin haiwan bilamana diberikan dos tinggi. Sementara untuk ibu hamil , boleh digunakan untuk masa yang singkat. 
  • Kafein - Kajian yang secara eksklusif melibatkan ujian terhadap insan tidak menjadikan cacat lahir , sehingga aman bagi ibu hamil Walau bagaimanapun , kajian pada haiwan justru menimbulkan hasil ketaknormalan lahir jikalau dos yang digunakan sangat besar (bersamaan dengan 12 sampai 24 cawan kopi sehari). 
  • Acetaminophen atau parasetamol - Kandungan parasetamol pada ubat batuk tidak terbukti menjadikan bayi lahir cacat , sehingga dikategorikan sebagai ubat batuk yang aman bagi wanita hamil. 
  • Antihistamin - Dadah dengan kandungan ini juga termasuk aman dikonsumsi selama kehamilan. 
Baru saja Anda mengetahui maklumat kesihatan obat batuk untuk ibu hamil yang aman dikonsumsi. Jika timbul efek samping yang dirasa cukup membahayakan , segera lakukan penanganan medis.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar