Sabtu, 05 Agustus 2017

Sebab ubat dan Tips menghilangkan Jerawat Batu

Jerawat batu. Jerawat merupakan salah satu permasalahan kulit yang paling banyak dialami oleh semua orang , selain itu abses mempunyai beberapa tujuan , dari abses biasa sampai abses kerikil yang besar dan berkelompok , secara genetik penyakit wajah ini khususnya abses kerikil boleh diturunkan , dan juga secara umum penyebab abses kerikil adalah:
  • Pemakaian kosmetik yang tidak sesuai juga boleh menjadikan iritasi sehingga boleh mencetuskan adanya jerawat.
  • Pengambilan ubat-ubatan juga boleh mencetuskan kemunculan abses kerikil , maka dari itu anda perlu mengelakkan pengambilan ubat-ubatan kimia saat sakit.
  • Telefon bimbit dengan skrin sentuh yang mempunyai banyak kandungan bakteria jahat di dalamnya , untuk itu cubalah tidak meletakkan secara pribadi telefon bimbit anda pada pipi , dan bersihkan skrin telefon anda dengan alkohol secara teratur.
  • Stres juga boleh menyebabkan kulit wajah berjerawat , namun perubahan hormon yang disertai dengan pengambilan makanan berlemak serta manis boleh mencetuskan timbulnya abses tersebut.
  • Pengeluaran minyak pada wajah anda melimpah yang boleh menyebabkan liang-liang kulit serta terusan folikel rambut tersumbat , selain itu tumpukan minyak tersebut akan bekerja sama dengan bakteria dan akibatnya mencetuskan tumbuhnya jerawat.
  • Menumpuknya sel kulit mati pada kulit wajah anda , sehingga faktor ini juga boleh menjadi faktor penyebab dari timbulnya abses wajah , selain itu sel kulit mati juga akan menyumbat sehinggatercipta bintik hitam dan bintik putih.
  • Bakteria juga merupakan penyebab abses kerikil yang teruk , sehingga menjadikan bekas abses yang sukar untuk dihilangkan ibarat parut cacar yang kekal.


Cara menghilangkan dan ubat abses kerikil dengan cara semulajadi

Sebab , ubat dan Tips menghilangkan Jerawat Batu
Sebab , ubat dan Tips menghilangkan Jerawat Batu

Biasanya orang lebih suka memakai ubat abses kerikil bungkusan daripada menggunakan ubat semulajadi untuk mengatasi abses kerikil , namun kenyataannya tidak semua dari ubat bungkusan tersebut yang berkualiti tinggi dan juga mengagumkan , ada tumbuhan semulajadi yang boleh mengubati abses kerikil iaitu daun buah pepaya selepas itu lobak , anda boleh menggunakan dua materi semulajadi ini ibarat di bawah ini.

1. lobak


Biasanya tumbuhan ini merupakan tumbuhan yang digemari di Korea Selatan , lobak boleh diolah menjadi Kimchi ataupun makanan lain , selain dimakan lobak ini juga boleh merawat abses yang degil dengan cara membersihkan lobak segar kemudian parut dan ketepikan airnya , anda boleh menambah sedikit cuka epal dan aduk sampai merata , sapukan campuran lobak tersebut dengan cuka epal ke permukaan kulit berjerawat anda , kemudian tunggu beberapa minit sampai mengering , selepas itu anda boleh membersihkannya dengan air.

2. daun pepaya


Biasanya daun betik digunakan sebagai sayur ulam atau ubat penyakit tertentu , namun daun pepaya ini juga boleh digunakan untuk merawat abses dengan cara menyiapkan beberapa helai daun pepaya yang sudah renta , kemudian dijemur sebelumnya laluanda boleh melicinkan daun pepaya tersebut sambil sesekali diberi sedikit air , selepas itu anda boleh memerah daun pepaya dan ketepikan sarinya saja , kalau sudah anda boleh menyapu sari daun pepaya tersebut pada kulit wajah anda yang sedang berjerawat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar