Minggu, 13 Agustus 2017

Tips Diet Sihat Bagi Golongan Darah O

Maklumat kesihatan Tips Diet Sehat Bagi Golongan Darah O. Manusia memiliki golongan darah yang berbeda-beda , ada yang memiliki golongan darah O , A , B dan AB. Korelasi antara diet dengan golongan darah seseorang pertama kali diperkenalkan oleh Dr. Peter J.D’Adamo yang Ia tulis dalam buku Eat Right For Your Type , dan dari sinilah mulai muncul beberapa pendapat yang bekerjasama dengan diet golongan darah O yang dilakukan oleh beberapa peneliti lainnya.

Secara keseluruhan diet golongan darah O merupakan sebuah cadangan mengenai cara untuk menurunkan berat tubuh yang mahal kelemahan tubuh seseorang terhadap beberapa penyakit , dan mengupayakan sebuah penyelesaian biar terhindar dari risiko yang mungkin berlaku apabila salah saat melaksanakannya.

Ciri Golongan Darah O


Tips Diet Sihat Bagi Golongan Darah O

Menurut hasil penelitian , Ada beberapa makanan diet golongan darah O yang disyorkan untuk dimakan ataupun yang dilaranguntuk dimakan. Sel darah merah pada golongan darah O positif ternyata tidak mempunyai antigen terhadap karbohidrat akan tetapi mempunyai antigen jenis Rhesus. Orang yang mempunyai golongan darah O umumnya mempunyai ciri-ciri tubuh menyerupai berikut:
  • Kuat secara fizikal 
  • Mempunyai duduk perkara pada berat badan 
  • Sering merasalelah 
  • Sangat berisiko pada pada penyakit tekanan darah tinggi serta kolesterol 
  • Mempunyai kadar asam lambung yang tinggi , sehingga sering mengalami gangguan pada lambung 
  • Sering mengalami duduk perkara pencernaan 
  • Mempunyai sistem kekebalan tubuh besar lengan berkuasa , bahkan kadang kala ada beberapa yang sangat kebal akan penyakit 
  • Rentanterhadap keadaan persekitaran serta jenis makanan baru 
  • Rentan terhadap penyakit radang sendi dan jenis penyakit keradangan lain 

Beliau mengatakan bahawa pelaku diet golongan darah O merupakan pemburu haiwan laut , karena jenis atau golongan darah ini dianggap sebagai golongan darah paling renta , yang sudah ada semenjak zaman nenek moyang yang sudah sinonim dengan pemburuan daging dan makanan dari laut.

Menurutnya , orang dengan golongan darah O mempunyai sistem pencernaan lebih besar lengan berkuasa untuk dapat memproses makanan , terutamanya makanan yang bersumber pada protein. Inilah yang menjadi salah satu pola dasar dari cara diet golongan darah O yaitu dengan mengkonsumsi makanan yang tinggi akan protein , danjuga pelbagai jenis makanan laut.

Walaupun demikian , pelaku diet golongan darah O juga harus boleh mengurangkan asupan susu serta produk sejenis yang berasal dari susu , kerana jenis darah O positif memilikipotensi untuk terdedah kepada duduk perkara jantung. Oleh kerana itu , sebelum anda menjalani golongan darah O , anda harus lebih banyakmengkonsumsi makanan yang tinggi akan protein (terutamanya protein) , makanan yang rendah lemak , serta rendah susu.

Baca buah alpukat kaya akan protein

Menu Asupan diet golongan darah O yang baik


Menu diet golongan darah O tentunya harus menu makanan yang sihat dan rendah kalori , sehingga aman untuk di konsumsi oleh para pemilik golongan darah O. Menurut para andal , golongan darah O merupakan golongan darah tertua yang ada pada insan , sehingga para pakar diet berdasarkan golongan darah sangat menganjurkan kepada seseorang yang mempunyai golongan darah O ini untuk memulakan diet dengan mengkonsumsi makanan yang mengandungi banyak protein tinggi.

Jadi untuk yang mempunyai golongan darah O , akan lebih baik apabila banyak mengkonsumsi sayur-sayuran hijau , makanan yang tinggi akan kadar protein serta makanan laut. Sementara itu untuk sayuran yang banyak mengandungi lektin menyerupai kentang , terung , tauge dan cendawan harus dielakkan. Makanan lain yang bersifat neutral dan baik untuk dimakan saat menjalani aktivitas diet golongan darah O yaitu susu soya , tempe , tahu , daging , ayam , ikan tuna dan ikan sardin.

Menu diet golongan darah O yang tidak boleh untuk di konsumsi


Ketika menjalankan aktivitas diet golongan darah O sbaiknya Anda menghindari makanan-makanan yang dapat beresiko terhadapa kesehatan lambung , contohnya adalah:
  • Kacang tanah , kacang mede , kecap , dan kuaci 
  • Ketimun , kembang kol , kentang , brokoli , jagung , jamur , dan pare 
  • susu sapi , youghurt , keju , dan es krim 
  • Daging babi , kodok dan penyu 
  • Jeruk mandarin , blewah , dan pisang raja 
  • Kopi , anggur putih , dan minuman keras 
  • Minyak jagung , minyak kelapa , dan telur 
  • Cumi-cumi , kerang , sotong , dan gurita 

Ketika setelah membaca maklumat kesihatan ini dan menjalankan program diet golongan darah O ini , selain melaksanakan diet pada makanan , untuk menerima hasil tang lebig maksimum , jangan lupa untuk bersenam secara teratur. Jenis sukan yang sesuai dengan diet golongan darah O yaitu sukan kardio menyerupai , naik basikal , renang dan jogging di pagi hari yang dapat menunjukkan pengaruh baik dan menyegarkan badan.

Baca Menu Diet Bagi Golongan Darah A

Tidak ada komentar:

Posting Komentar