Rabu, 16 Agustus 2017

Cara Mengubati Sakit Ketika Haid

Maklumat kesihatan Menyembuhkan Sakit Ketika Haid. Sebahagian daripada wanita yang telah mengalami haid atau haid pasti ada yang merasakan nyeri haid dan sakit yang luar biasa sehingga hal ini akan sangat mengganggu aktiviti yang sedang dijalani. Sakit pada ketika haid ini terjadi kerana penguncupan pada didnding rahim yang menyebabkan pembuluh darahnya tersepit lalu timbllah iskemi rangkaian. Penguncupan itulah yang menjadikan rasa sakit ketika haid.

Menangani Nyeri Haid

Cara Mengubati Sakit Ketika Haid

Nah , semoga rasa nyeri haid tersebut dapat dikurangkan dan sembuh ada beberapa maklumat kesihatan dan cara yang boleh dilakukan seperti:

Rehat cukup
Langkah seterusnya ialah dengan berehat dengan cukup. Standard rehat cukup ialah kira-kira 8 jam tidur. Tidur ini dapat meneutralkan rasa sakit maupn kesakitan yang dirasakan ketika sedang haid. Jangan memaksakan diri tetap beraktifitas ketika sakit kerana kesudahannya tidaklah baik bagi kesihatan.

Menungging

Langkah menyembuhkan kesakitan haid selanjutnya ialah dengan menungging. Hal ini dilakukan semoga rahim sapat bergantung ke arah bawah sehingga membantu badan dalam kelonggaran.

Pakailah pakaian yang longgar

Pakaian yang sangat ketat akan sangat mengganggu keselesaan apalagi ketika haid dan sakit ang dirasakan sangat luar biasa. Sebaiknya pakailah pakaian yang sedang bahkan longgar sehingga kau boleh merasa nyaman ketika haid dan tidak mengganggu aktifitasmu dalam bergerak.

Mandi dengan air hangat

Mandi dengan menggunakan air hangat ini boleh membuat badan menjadi lebih rileks sehinggra rasa nyeri haid boleh dikurangkan perlahan serta menghilang secara beransur.

Kompres hangat

Jika rasa tidak tertanggung lagi , kau boleh mengkompres hangat bahagian perut bawah dan kawasan lain yang terasa sakit. Caranya ialah dengan meletakkan botol yang telah diisi dengan air panas atau memakai tuala yang telah direndam dengan air hangat disertai dengan urutan perlahan dan lembutpada bahagian yang terasa sakit. Pemampatan ini bertujuan ntuk dapat melancarkan peredaran darah serta membuat otot pada sekitar perut menjadi lebih rileks sehingga kesakitan haid menjadi lebih berkurang.
Minum kunyit asam

Kunyit asam merupakan jamu tradisional yang dibuat dari herba alami yang sudah semenjak lama dibuktikan ampuh khasiatnya untuk menyembuhkan kesakitan haid dan merupakan materi dasar dari ubat yang banyak dijual dipasaran. Jika kunyit asam ini kau beli dalam bentuk serbuk maka kau tinggal menyeduhnya , namun jikalau kau ingin membuatnya sendiri maka kau boleh mencari bahannya dipasar tradisional dalam harga yang berpatutan sahaja. Cara membuatnya ialah dengan memarut kunyit beberapa ruas lalu menanbahkannya dengan sedikit air , peras kemudian mengabil-sarinya. Setelah itu tambah dengan sedikit gula merah dan asam jawa lalu merebusnya sehingga mendidih. Kemudian angkat dan minum dalam keadaan hangat.
Baca 10 Faedah Kunyit Sebagai Herba Tradisional

Minum ubat pelega kesakitan khusus haid

Banyak sekali ubat pelega kesakitan khusus untuk wanita yang sedang haid yang telah beredar banyak disekitar kita. Kandungan dalam ubat tersebut ialah analgesik yang dapat meredakan kesakitan serta antipiretik untuk meredakan demam menggunakan dos yang sesuai. Pastikan meminu ubat ini sesuai dengan aturan semoga tidak mengganggu kesihatan , jangan lupa pula jikalau kau membelinya ditiko atau diapotik cek dulu tarikh kadaluarsanya.

Maklumat kesihatn serta cara-cara telah dibincangkan tadi ialah langkah yang dianjurkan pada para wanita khususnya bagi yang sering mengalami kesakitan haid setiap kali datang waktu haid tersebut. Jika cara-cara tadi belum bisa mengatasi kesakitan haid yang dirasakan , maka beronsultasi dan semak kedokter ialah cara yang terbaik.

Baca Mencegah kekejangan semasa haid.

1 komentar:

  1. Menangkan Jutaan Rupiah dan Dapatkan Jackpot Hingga Puluhan Juta Dengan Bermain di www(.)SmsQQ(.)com

    Kelebihan dari Agen Judi Online SmsQQ :
    -Situs Aman dan Terpercaya.
    - Minimal Deposit Hanya Rp.10.000
    - Proses Setor Dana & Tarik Dana Akan Diproses Dengan Cepat (Jika Tidak Ada Gangguan).
    - Bonus Turnover 0.3%-0.5% (Disetiap Harinya)
    - Bonus Refferal 20% (Seumur Hidup)
    -Pelayanan Ramah dan Sopan.Customer Service Online 24 Jam.
    - 4 Bank Lokal Tersedia : BCA-MANDIRI-BNI-BRI

    8 Permainan Dalam 1 ID :
    Poker - BandarQ - DominoQQ - Capsa Susun - AduQ - Sakong - Bandar Poker - Bandar66

    Info Lebih Lanjut Hubungi Kami di :
    BBM: 2AD05265
    WA: +855968010699
    Skype: smsqqcom@gmail.com

    BalasHapus