Sabtu, 05 Agustus 2017

Tips Menghilangkan Ketombe Secara Alami

Tips Menghilangkan Ketombe Secara Alami. Rambut ialah mahkota bagi sebahagian orang , rambut yaitu keindahan bagi seorang wanita , bila rambut anda yang cantik itu diserang kelemumur , maka kulit kepala anda akan menjadi gatal dan tidak selesa , kelemumur merupakan problem rambut yang boleh disebabkan dari aneka macam factor yakni menyerupai kurangnya perhatian anda terhadap rambut. Bermula dari hal-hal yang kecil menyerupai membersihkan rambut dengan rutin guna untuk kesihatan rambut , terdedah kepada cahaya matahari yang terik dan menyebabkan kulit kepala anda berpeluh itu akan menjadi penyebab timbulnya ketombe.

Berikut cara-cara menghilangkan ketombe secara semulajadi

Tips Menghilangkan Ketombe Secara Alami
Tips Menghilangkan Ketombe Secara Alami

1. Menggunakan larutan cuka


Cara mengatasi kelemumur yang pertama yakni menggunakan cuka , manfaat dari cuka ini sendiri yakni untuk menghilangkan problem kelemumur pada rambut anda dengan membilas rambut menggunakan larutan cuka putih , cuka bekerja secara berkesan menyingkirkan kulit mati atau calon kelemumur. Ketombe menimbulkan liang-liang kulit kepala anda tersumbat , jadi jangan lupa mandi selepas membiarkannya kurang lebih 30 minit.

2. garam


Garam berfungsi sebagai exfoliator alami atau pembersihan semula jadi , garam dapat menyingkirkan kulit mati punca kelemumur , caranya iaitu campuran garam ke dalam 1 gelas air kemudian aplikasikan ke kulit kepala anda.

3. buah lemon


Cara yang selanjutnya menggunakan buah lemon , tahap keasidan limau akan membantu menghancurkan cendawan penyebab kelemumur , buah lemon yaitu salah satu buah untuk yang tidak mengandungi materi kimia dan materi negative , gunakanlah secara rutin untuk mencuci dan bilas sampai bersih , perlu diingat pilihan lemon yang berkualiti peras beberapa buah dan gunakan airnya.

4. Mengambil makanan yang berkhasiat


Cara menghilangkan ketombe selanjutnya yakni dengan mengambil makanan yang berguna , makanan yang mempunyai nutrisi tinggi akan menyihatkan badan anda , terutama pada bahagian rambut juga boleh ternutrisi lebih baik dengan pengambilan makanan berguna , selain itu hal yang perlu anda perhatikan yaitu makanan yang anda makan , bila makanan tersebut mengandungi banyak lemak , maka hindarilah. Perbanyaklah makan sayur-sayuran , minyak ikan dan makanan yang kandungan proteinnya yang tinggi.

5. pengecap buaya


Bahan yang semulajadi ini merupakan materi untuk menghilangkan problem kelemumur , pengecap buaya yaitu tumbuhan yang mempunyai nama saintifiknya aloe vera , dari pengecap buaya ini boleh anda gunakan sebagai alternatif penghilang ketombe , kerosakan pada kulit kepala anda , diamkan selama kurang lebih 20 minit , kemudian bilas sampai bersih , anda harus teratur menggunakannya untuk menerima hasil yang signifikan.


6. Tea Tree Oil


Cara menangani kelemumur berikutnya yakni menggunakan Tea Tree Oil atau tumbuhan khas Australia , menggunakan minyak sebagai syampu , lakukan hal ini setiap hari selama beberapa kali dalam seminggu.

7. Menggunakan cahaya matahari 

cahaya matahari dapat mengurangkan kelembapan rambut dan kulit kepala anda , penyebab utama kelemumur ialah kerana tidak punya kulit kepala , dengan begitu sinar matahari mengurangkan pengeluaran minyak berlebih pada kulit anda , berjemur-lah di bawah sinar matahari pagi kira-kira pukul 09.00 dalam masa 15 minit sampai 20 minit.

8. daun neem


Cara selanjutnya menggunakan daun neem untuk mencegah terjadinya problem kelemumur pada rambut anda iaitu menggunakan daun neem , daun neem yaitu salah satu daun yang biasanya digunakan untuk materi rempah khas India , gunakan hampas daun neem ini untuk mencuci , selepas menggunakannya bilas dengan air bersih , anda perlu melakukannya secara rutin , bila ingin hasil yang maksimum.

9. Dengan menggunakan baking soda


Bahan penahan ketombe yang kedua iaitu baking soda caranya campurkan satu sudu makan baking soda dengan setengah gelas air , gunakan untuk mencuci. Anda boleh mencicipi jadinya bila sudah melaksanakan cara ini supaya perkara akan anda rasakan yakni merasa enteng kerana ia menghilangkan kulit mati punca kelemumur.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar