Sabtu, 05 Agustus 2017

Tips Menghilangkan Tahi Lalat Secara Alami

Tips Menghilangkan Tahi Lalat Secara Alami. Tahi lalat memang sudah sangat umum sekali kita temui disetiap kulit insan , dan dengan pelbagai saiz dan kedudukan yang berbeza-beza disetiap orang. Tahi lalat ini mungkin kelihatan biasa-biasa saja , tetapi bagaimana jikalau tahi lalat tersebut terus berubah menjadi semakin besar seiring bertambahnya waktu , bahkan ada juga tahi lalat yang ditumbuhi sedikit bulu.

Oleh itu , seseorang akan menjadi kurang percaya diri terhadap prestasi , apalagi kalau tahi lalat tersebut tumbuh diposisi yang mudah terlihat , ibarat pada bahagian muka , tangan , leher , dan telinga. Sebaliknya , jikalau tahi lalat terdapat pada kedudukan yang pas , maka akan menambah penampilan menjadi semakin menarik.

Menurut wikipedia , Tahi lalat merupakan salah satu tumor jinak yang paling umum dijumpai pada kulit manusia. Tumor jinak ini mempunyai warna gelap , saiz yang tidak berubah , namun ada juga tahi lalat yang mempunyai saiz yang terus membesar.

bagi yang sudah penasaran dengan tipsnya , sila semak tips berikut ini mengenai cara menghilangkan tahi lalat dengan menggunakan materi semulajadi.

Tips Menghilangkan Tahi Lalat

Tips Menghilangkan Tahi Lalat Secara Alami
Tips Menghilangkan Tahi Lalat Secara Alami

Sebelum kita mula membincangkan cara tersebut , pertama sekali siapkan terlebih dahulu bahan-bahan yang diharapkan untuk menghilangkan tahi lalat. Bahan yang digunakan pun sangat sederhana sekali , murah , dan mudah didapati , berikut ialah bahannya:

Persiapan bahan:
  • kapur sirih
  • sabun cuit

selepas kedua-dua materi di atas sudah tersedia , mari kita bahas cara menghilangkan tahi lalat dengan kedua-dua materi sederhana diatas.

Cara menghilangkan tahi lalat

  • Campurkan kapur sirih dan sabun cuit secukupnya pada sendok makan
  • Lalu aduk kedua-dua materi tersebut dengan menambah air putih secukupnya
  • Pastikan sudah sebati dengan rata
  • Lalu oleskan ramuan yang sudah dibuat tadi pada tahi lalat yang akan dihilangkan
  • Usahakan semoga campuran kapur sirih dan sabun cuit tadi hanya mengenai tahi lalat saja , jangan hingga terkena kulit , kerana boleh terkena iritasi pada kulit
  • Biarkan materi melekat terus seharian hingga kering

Pada masa denah mengering , kulit akan terasa sangat perih. Makara tahan saja rasa perih tersebut jikalau anda memang ingin menghilangkan tahi lalat tersebut. Setelah seharian dilekatkan dan mengering , bersihkan kulit dari ramuan tadi dengan membilasnya menggunakan air.

Tahi lalat akan megering dan mengelupas dengan sendirinya. Anda tidak perlu khwatir pada kulit bekas tahi lalat tersebut , kerana jikalau anda mengoleskan ramuan tadi ke daerah tahi lalat sahaja dan tidak terlalu berlebihan , maka tidak akan menjadikan bekas luka.

Note: Jangan sapukan ramuan terlalu banyak sehingga merebak ke daerah kulit lain , kerana dikhuatiri boleh menyebabkan iritasi pada kulit dan menjadi parut. Makara oleskan saja secukupnya pada permukaan tahi lalat sehingga benar-benar menghilang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar