Rabu, 16 Agustus 2017

10 Cara Mengenal kanser payudara dan Kaedah Rawatan

Maklumat kesihatan Mengenal Sartan Payudara. Sebahagian besar wanita masih sukar mengenali gejala penyakit berat ibarat kanser payudara. 

Padahal , jenis kanser ini menjadi salah satu punca maut bagi kaum hawa. Sartan payudara , ibarat jenis kanser lain , tidak menyampaikan tanda ketara di awal kemunculan. Sehingga , wanita tidak sedar hingga kanser ini masuk ke stadium akhir. Perlu anda ketahui bahawa kanser payudara menyerang kaum lelaki juga , walaupun jumlahnya tidak sebanyak pesakit wanita.

10 Cara Mengenal kanser payudara dan Kaedah Rawatan

Mengetahui Sartan Payudara

Untuk mengetahui lebih banyak wacana kanser payudara , mari simak maklumat di bawah ini.

Apa Itu Sartan Payudara?

Sebelum ini , kita kenali payudara terlebih dahulu. Payudara yaitu salah satu aset penting wanita yang terdiri dari jaringan ikat , lemak , dan lobulus. Lobulus yaitu kelenjar kecil yang menghasilkan air susu dan jumlahnya boleh mencapai ribuan. Kelenjar-kelenjar kecil ini juga yang bertugas dalam mengalirkan air susu ke puting.

Baca Mencegah kanser payudara dengan faedah buah delima

Lantas , kanser payudara gres terjadi ketika sel-sel tubuh membiak secara tidak teratur. Dalam hal ini , pertumbuhan dan perkembangan sel menjadi tidak terkawal. Jika sudah parah , sel-sel absurd tadi dapat masuk ke pemikiran darah dan merebak ke bahagian tubuh lain. Salah satu tanda kanser payudara yang paling dikenali yaitu rasa sakit dan lebam di payudara. Walau bagaimanapun , anda perlu tahu jikalau tidak semua ketulan yang muncul merupakan indikasi dari kanser payudara.

Gejala dan Diagnosis Sartan Payudara

Selain munculnya benjolan di payudara , ada gejala-gejala lain yang menyampaikan kanser payudara. Di antaranya yaitu penebalan kulit , rasa sakit di payudara (terjadi di luar kitaran mensturasi) , dan kulit payudara mengecut. Selain itu , puting juga akan mengalami perubahan bentuk yang disertai keluarnya cecair (kadang ditambah darah). Membesarnya salah satu atau kedua-dua payudara secara tiba-tiba juga perlu Anda waspadai.

Ada beberapa diagnosis yang boleh anda lakukan untuk memeriksa keadaan payudara. Mamografi ialah salah satu cara yang sering digunakan untuk mengesan kanser payudara. Sedangkan ultrasound digunakan untuk memastikan benjolan yang muncul merupakan tanda awal dari kanser payudara. Anda juga boleh menggunakan biopsi , di mana doktor akan mengambil sampel sel payudara untuk selanjutnya diperiksa. Dari biopsi , anda boleh mengetahui stadium kanser payudara tersebut.

Sebab Sartan Payudara

Malangnya , hingga sekarang penyebab pasti kanser payudara belum dijumpai. Bahkan tiap pesakit boleh mempunyai penyebab yang berbeza. Meski begitu , ada beberapa faktor yang boleh menghipnotis atau mencetuskan kanser payudara , antara lain:
  • Obesiti selepas masa menopause ternyata meningkatkan peluang kanser payudara. Selain itu , jikalau anda terus menerapkan gaya hidup tak sihat , kanser payudara siap menyerang. Minuman keras dengan kandungan alkohol yaitu salah satu pola penggerak kanser. 
  • Perubahan hormon yang tidak stabil juga boleh mencetuskan kanser. Contohnya pendedahan kepada hormon estrogen dalam badan. Wanita yang hamil dan melahirkan pada usia lanjut atau tak punya anak berisiko lebih tinggi mengalami kanser payudara. Masa haid yang jauh lebih lama juga boleh jadi penyebab. 
  • Usia juga mengambil peranan sebagai penggerak penyakit kanser. Wanita dengan usia di atas 50 tahun undian terdedah diserang kanser payudara. Peratus ini bahkan boleh mencapai 80%. Meskipun demikian , di Indonesia , wanita muda pun punya peluang terkena kanser payudara. 
  • Salah satu penyebab kanser yang paling umum yaitu faktor genetik. Jika ada hebat keluarga yang pernah menghidap kanser payudara , anda juga punya risiko tersebut. Walau bagaimanapun , kanser payudara juga boleh muncul akhir mutasi gen yang diturunkan dari ibu bapa kepada anaknya. 
  • Ketumbuhan memang tidak selamanya menyampaikan kanser. Namun , jikalau anda tidak menyemak atau mengabaikannya , benjolan tadi malah boleh meningkatkan peluang kanser payudara. Perubahan sel atau tisu absurd pada lobulus juga boleh mencetuskan kanser. 
  • Anda yang pernah didiagnois kanser payudara mempunyai peluang besar mendapatkannya lagi. Selain itu , sel kanser non-invasif yang perlahan berkembang menjadi invasif pun boleh jadi penyebab penyakit ini. Sartan boleh menyerang payudara yang sama atau yang lain. 

Pengubatan Sartan Payudara

Untuk merawat kanser payudara , anda boleh memilih kaedah perubatan atau dengan cara perubatan alami. Dalam kaedah perubatan , pembedahan merupakan salah satu cara ampuh untuk mengusir kanser dari tubuh anda. Selain itu , ada kemoterapi , pembinaan semula payudara , hingga pengangkatan payudara. Langkah-langkah tersebut tentunya diambil sesuai dengan prosedur dan cadangan daripada doktor yang bersangkutan.


Rawatan alami boleh anda gunakan jikalau tidak mau terkena kesan sampingan daripada rawatan perubatan. Meski begitu , anda tetap harus berunding dengan doktor terlebih dahulu. Di bawah ini ada lima tumbuhan yang dipercayai boleh menekan pertumbuhan sel-sel kanser dalam payudara anda.

Tapak dara.

Tumbuhan ini mengandung kurang lebih 70 jenis alkaloid yang boleh dimanfaatkan untuk merawat banyak penyakit. Salah satu penyakit yang boleh diubati tapak dara yaitu kanser payudara. Cara mengolah tapak dara menjadi ubat pun mudah. Rebus kira-kira 15 gram daun tapak dara dalam tiga gelas air hingga mendidih. Anda juga boleh menambah dengan buah adas dan kunyit pulasari. Untuk memperoleh hasil maksimum , anda boleh meminumnya tiga kali sehari.

Kunyit.

Kunyit yang selama ini dikenali sebagai bumbu dapur ternyata berpeluang untuk merawat kanser payudara. Adalah kandungan curcumol dalam kunyit yang punya potensi menyembuhkan penyakit berat tersebut. Cara memupuk pun terbilang mudah. Rebus rimpang kunyit putih dalam air hingga mendidih dan minum rebusannya secara teratur. Anda juga boleh menambah dengan tumbuhan lain ibarat keladi tikus , rumput mutiara , hingga parasit tae.

Bunga Rosella.

Anda mungkin kurang familier dengan namanya. Namun , rosella ternyata boleh dipakai sebagai ubat tradisional untuk merawat kanser payudara. Tumbuhan ini mengandungi banyak zat dan sebatian yang bermanfaat bagi kesihatan. Di antaranya vitamin C , vitamin A , kalsium , potasium , magnesium , hingga beta karotena. Maka dari itu , rosella dikenali sanggup menyembuhkan pelbagai macam penyakit. Mulai dari mengawal tekanan darah hingga merawat kanser payudara.

Kulit manggis.

Anda pasti sudah sering melihat produk dari ekstrak kulit manggis. Kulit manggis ternyata mengandungi sebatian penting berjulukan Xanthone. Sebatian ini sangat indah untuk menjaga kesihatan anda , termasuk dalam pencegahan kanser payudara. Selain itu , Xanthone juga boleh melebarkan pembuluh darah , sehingga peredaran darah akan lancar. Sebuah kajian menyatakan bahawa kulit manggis mengandungi antioksidan dan bersifat apoptosis yang indah untuk rawatan kanser.

Baca Faedah Buah Manggis Bagi Kesihatan Serta ubat Tradisional

Daun durian belanda.

Khasiat buah ini dalam dunia kesihatan sudah dikenal cukup lama. Bukan hanya buahnya , daun durian belanda pun boleh mengubati penyakit berat ibarat kanser payudara. Bahkan beberapa kajian menyatakan bahawa balasannya lebih besar berbanding kemoterapi. Sebab , daun durian belanda mengandungi sebatian penting ibarat acetogennis , annocatacin , dan linoleic acid yang boleh merawat kanser. Anda boleh mengambilnya sebagai teh dengan mendidihkan sepuluh helai daun durian belanda secara rutin.

Baca Faedah Buah Sirsak Bagi Kesihatan Tubuh Manusia

Semoga maklumat kesihatan wacana tips rawatan untuk kanser payudara ini bermanfaat bagi anda!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar