Rabu, 02 Agustus 2017

Tips Menghilangkan Bau Mulut dan Mencegahnya

Tips Menghilangkan Bau Mulut. Sebenarnya , lisan digunakan untuk mengeluarkan suara-suara yang nantinya akan direspon oleh lawan bicara yang berada di hadapan ataupun tidak eksklusif (melalui media menyerupai handphone). Bila anda berhadapan eksklusif dengan seseorang untuk melaksanakan suatu pembicaraan , semua akan terasa nyaman ketika tidak tercium amis mulut.

Bau lisan yaitu duduk perkara kesihatan yang sukar diketahui oleh diri sendiri. Kebanyakan orang menyangka untuk memeriksa amis lisan , dengan meniup atau menghembus nafas ke tangan kemudian dicium akan tertangkap berair nafas kita amis atau tidak. Sebetulnya cara tersebut kurang berkesan dan bahkan tidak bekerja. Cara yang dibenarkan untuk mengetahui amis lisan sejati yaitu menjilat telapak tangan , tunggu air liur kering dan cium telapak tangan anda. Apabila tercium amis bermakna anda positif mengalami duduk perkara amis mulut.

Penyebab amis lisan cukup berbeza-beza. Sariawan termasuk salah satunya , berlaku kerana adanya jangkitan di dalam lisan yang menyebabkan nanah berbau tidak sedap dari mulut. Merokok patut dikatakan sebagai penyebab amis nafas , mungkin anda sudah tahu alasannya. Dan , yang paling menghipnotis yaitu gigi berlubang. Ini merupakan faktor utama pelopor amis lisan , terjadi kerana banyak tumpukan sisa makanan pada sela gigi berlubang yang lama kelamaan mengalami pereputan dan menjadikan amis lisan disertai duduk perkara lain menyerupai gusi bengkak.

Tips Menghilangkan Bau Mulut


Tips Menghilangkan Bau Mulut dan Mencegahnya

Mudah saja , perjuangan sederhana yang boleh anda lakukan sebagai cara mengatasi amis lisan tidak sedap yaitu dengan rutin menggosok gigi setiap kali mandi , ditambah dengan berkumur ketika bangkit dan menjelang tidur. Lebih jelasnya mengenai cara menghilangkan amis lisan dengan cepat , berikut ini tips yang berjaya dirangkum dari beberapa laman kesihatan dipercayai.

Ambil materi semulajadi
Siapa yang tidak ingin mengatasi amis lisan dengan cara semulajadi yang tidak mempunyai kesan sampingan? Tentu semua orang mahu. Jika anda termasuk salah satu dari mereka , berikut ini beberapa pilihan materi alami penghilang amis mulut.
  • Ketumbar. Rempah ini boleh dgunakan untuk mengurangkan amis nafas tidak sedap. Caranya dengan merebus ketumbar , kemudian airnya disaring dan diminum ketika sejuk. 
  • Limau nipis dan madu. Ramuan herba ini boleh juga diminum untuk merawat batuk. Caranya dengan mencampurkan kedua-dua materi pada gelas kecil , kacau rata dan minum. 
  • Daun sirih dan lengkuas. Kedua-dua materi dapur ini sangat mudah didapatkan , anda boleh membeli di tukang sayur terdekat. Cara mengatasi amis lisan dengan materi alami ini bermula dengan merebus daun sirih dan lengkuas , kemudian gunakan untuk berkumur. 
  • Kayu manis. Selain khasiatnya yang dipercayai oleh masyarakat sebagai ubat penyakit , kayu manis ternyata juga memiliki kegunaan untuk meringankan amis mulut. Caranya dengan menjerang kayu manis di dalam teh hangat , kemudian minum sehari 2 kali. 
  • Kencur. Cara penggunaannya , iaitu bermula dengan merebus 10 gram penggalan kencur , pinang , tanaman bunga , dan 15 gram daun sirih temu ros bersama setengah liter air. Apabila mendidih , saring airnya dan minum ketika menjelang tidur malam. Lakukan rutin 2 - 3 kali dalam seminggu. 

Pengambilan kesihatan dari teh hijau , pada beberapa waktu lalu telah diterbitkan artikelnya. Di sini , teh hijau berperanan sebagai pelindung gigi daripada kerosakan dengan cara menghilangkan plak dan membunuh bakteria yang melekat pada gigi ataupun lisan berkat kompaun aktir berjulukan catechin di dalamnya. Ketika amis lisan , minumlah 2 - 3 cawan teh hijau dalam sehari.

Sediakan faedah buah epal , sila anda baca.

Adapun pola buah-buahan penghilang amis lisan lain adalah:
  • Strawberi. Strawberi yaitu buah berasa asam (ada juga yang manis) yang boleh dimanfaatkan untuk mengatasi amis mulut. Ini kerana terdapat kandungan Vitamin C yang bisa membunuh bakteria atau kuman di dalam mulut. 
  • Lemon. Buah-buahan lain yang bisa mencegah amis lisan tidak sedap yaitu lemon. Rasa asamnya dapat meneutralkan bakteria penyebab amis mulut. 
  • Pir. Berkat tekstur yang sedikit keras dari buah ini membuat pir menjadi buah pemberantas sisa makanan yang menyelip ataupn melekat pada permukaan gigi. 
  • Jambu biji. Entah ini hanya sekadar pendapat atau bukan , namun melihat berdasarkan kes yang sudah-sudah. Banyak orang yang berjaya menghilangkan amis mulutnya dengan cara pengambilan buah jambu biji

Bertatap muka dengan doktor
Bila anda benar-benar ingin menerima lisan yang sihat dan terhindar dari segala jenis duduk perkara , dalam 6 bulan sekali luangkan masa untuk bersemuka dengan doktor pakar gigi. Kemudian minta juga kepada doktor ybs untuk melaksanakan spa pada gigi anda sekurang-kurangnya dua kali dalam sebulan.

Kawat gigi sebaiknya dibersihkan secara berkala
Ini khas untuk anda yang menggunakan kawat gigi dengan tujuan perubatan , bukan mengikuti trend. Kawat gigi termasuk alat penahan yang melekat pada gigi. Alat ini harus dibersihkan secara menyeluruh setiap kali gosok gigi , pastikan supaya semua celah dan sudut sudah dibersihkan.

Waspada terhadap penyakit gusi
Periodontal atau orang awam menyebutnya penyakit gusi sangat membantu menjadikan amis kurang enak dari mult anda. Hal ini terjadi kerana pada dasar gigi (gusi) terdapat banyak bakteria yang tidak pernah dibersihkan. Jika keadaannya terbilang parah , kunjungi periodontist , iaitu doktor yang khusus menangani penyakit gusi.

Perbanyak minum air putih
Air putih akan membuat lisan anda terjaga dari dehidrasi (kekurangan cecair). Berkurangnya air liur di dalam lisan dapat menjadikan amis tak sedap. Oleh kerana itu , dalam sehari usahakan supaya lisan tidak kering , caranya dengan memperbanyak minum air putih. Apabila cara ini dirasa tidak berjaya kunjungi doktor gigi untuk perundingan seputar problem yang sedang anda semulajadi.

Ganti manisan gula-gula dengan gula-gula getah bebas gula
Setelah makan malam , jangan mengunyah gula-gula manis kerana akan menggalakkan pertumbuhan bakteria di dalam lisan yang memberi kesan pada amis mulut. Sebaiknya , anda menukar gula-gula manis dengan gula-gula getah tanpa gula. Menurut salah satu Dr. Kesihatan Gigi terkemuka: "gula-gula getah boleh memberi pertahanan semulajadi terhadap asid plak penyebab kerosakan gigi dan amis lisan dengan cara merangsang pengeluaran air liur lebih banyak".

Berhenti merokok
Untuk 100% berhenti dari kebiasaan merokok memang sukar , dan sangat sukar. Tetapi kalau anda tidak ingin dijauhi orang-orang sekitar kerana amis nafas anda , lebih baik motivasi diri untuk mengurangkan tabiat merokok sampai nanti boleh berhenti total. Jika anda memerlukan sedikit pertolongan , belilah nikotin tampal yang dijual di farmasi. Hal tersebut akan membantu mengurangkan cita-cita merokok.

Mengangkat kotoran dan bakteria pada lidah
Bakteria tidak hanya melekat pada karang gigi , tetapi di pengecap pun juga dianggap sebagai tempat tinggal yang sesuai bagi mereka. Secara tidak eksklusif , akan terbentuk lapisan pada pengecap yang nantinya menjadikan amis busuk tanggapan bakteria tadi.

Dalam duduk perkara ini , anda boleh menggosok pengecap dengan berus gigi secara perlahan-lahan ke seluruh permukaan lidah. Bila perlu , beli alat pembersih pengecap khusus kerana sudah dirancang untuk melaksanakan tekanan yang sama di daerah permukaan lidah.

Ambil ubat kumur anti-bakteria
Setiap bangkit tidur , usahakan untuk segera berkumur dengan ubat kumur anti-bakteria selama beberapa saat. Kebiasaan ini akan membuat bakteria yang bersarang di dalam lisan ketika anda tidur menjadi berkurang dan plak juga ikut berkurang.

Bila perlu , gunakan benang gigi

Sehabis makan tentunya ada banyak sisa makanan yang menyelip di antara sela-sela gigi yang membentuk plak dan karang gigi. Kedua-dua tempat tersebut sangat disukai bakteria untuk bertahan hidup di dalam mulut. Untuk mengatasinya , pertama tentu dengan menggosok gigi dan kalau perlu , gunakan benang gigi lebih kerap untuk membersihkan sisa makanan pada sela gigi.

Rutin menggosok gigi
Hal yang paling mendasar yang harus anda lakukan yaitu rutin menggosok gigi , sekurang-kurangnya 2 kali sehari. Ketika menggosok gigi janganlah terlalu bergairah kerana hal tersebut boleh memusnahkan enamel yang membuat gigi anda lebih terdedah kepada kerosakan.

Tips Mencegah Bau Mulut


Dari sekian banyak cara menghilangkan amis lisan , mungkin ada beberapa yang termasuk ke dalam cara pencegahan aroma nafas tidak sedap. Tetapi pada bahagian ini akan diberikan lebih banyak mengenai tips mencegah amis mulut
  • Selalu sediakan gula-gula pudina di dalam beg atau poket anda. Alasannya kerana gula-gula pudina akan menawarkan nafas segar pada lisan anda , meski hanya sementara waktu. 
  • Beri pengambilan yogurt apabila tidak ingin mengalami problem ini. Berdasarkan kajian , yogurt plain (tanpa gula) bisa mengurangkan jumlah bakteria yang terkumpul di dalam mulut. Susu hasil fermentasi ini jga dapat mengurangkan plak pada gigi. 
  • Makanlah keju rendah karbohidrat tetapi tinggi kalsium. Keju jenis ini boleh meningkatkan pengeluaran air liur sehingga dapat meredakan amis mulut. 

Itulah segenap perjuangan yang sudah perlulah anda lakukan kalau ingin lebih percaya diri bicara di depan orang banyak. Hanya sekadar peringatan , ketika menjalani cara menghilangkan amis lisan dengan materi semulajadi , lebih baik pilih salah satu sahaja dan lakukan dengan rutin (konsisten). Jangan ganti-ganti sebelum ada reaksi , begitu juga dengan materi lain.

Setelah amis lisan sudah dapat diselesaikan , langkah seterusnya yang sebaiknya anda lakukan yaitu melaksanakan pencegahan dengan mengikuti beberapa cara mencegah amis lisan tersebut. Hasilnya , nafas anda akan terasa segar sepanjang hari.

Dengan nafas yang segar , lisan sihat , dan gigi yang putih bersih. Hidup anda akan terasa bahagia. Selain itu hasil yang diperolehi juga boleh menjadi aset untuk menggapai kejayaan. Bila Anda merasa punya wajah yang 'good looking' , coba saja datang untuk cast iklan atau filem.

Baca Tips Menghilangkan Bau Mulut Dengan Mudah

Tidak ada komentar:

Posting Komentar