Jumat, 04 Agustus 2017

Tips Menghilangkan Cat Pewarna Rambut

Tips Menghilangkan Cat Pewarna Rambut. Mempunyai penampilan berbeza bagi beberapa wanita yaitu suatu kebanggaan. Satu cara untuk memperoleh keunikan dalam hal penampilan yaitu dengan mewarnai rambut. Trend ini sudah berkembang hingga sekarang. Mewarnai rambut memang bisa membuat penampilan seseorang kelihatan berbeza. Akan tetapi , di balik itu hasil yang diperolehi , keselamatan dari cat rambut masih perlu diselidiki.

Menurut kajian , bahan-bahan kimia pada cat rambut boleh membahayakan kesihatan penggunanya. Namun hal ini pada umumnya mempunyai perbezaan , sesuai dengan jenis dan komposisi cat rambut yang digunakan. Ada cat rambut permanen (tahan lama) , semi-kekal , dan cat rambut sementara. Penggunaan cat rambut dengan mengikuti petunjuk yang sudah ditetapkan dapat meringankan kesan daripada cat rambut.

Tips Menghilangkan Cat Pewarna Rambut


Tips Menghilangkan Cat Pewarna Rambut

Bila anda bimbang akan kesihatan rambut akhir mewarnainya , maka itu bermakna sudah tiba masanya anda mengembalikan warna hitam rambut. Berikut ini beberapa cara menghilangkan warna cat rambut yang boleh anda praktikan sendiri tanpa perlu pergi ke salon.

Bleaching
Cara yang satu lebih sesuai untuk menghilangkan cat rambut jenis baka , karena kalau rambut anda sudah nampak terperinci tetapi melaksanakan pemutihan rambut , maka komponen penyusun materi untuk pemutihan boleh merosakkan rambut. Cara ini juga ditujukan untuk orang yang tidak berjaya dengan mencuba rawatan semulajadi lain.

Garam Mandi
Garam mandi yaitu materi yang bisa merelaksasi tubuh , menyingkirkan warna kulit mati , melembapkan kulit , serta mengurangkan stres. Garam mandi juga boleh digunakan untuk menghilangkan cat rambut , berikut cara membuat garam mandi untuk memudarkan zat pewarna rambut.
  • Pilih garam mandi dengan mencampurkannya pada garam lain ibarat garam laut dan garam Himalaya merah muda. 
  • Sediakan juga minyak pati untuk kesan terapi. Minyak pati dapat menghasilkan aroma bacin yang menyenangkan dikala dipakai untuk mandi. Pilihlah minyak pati dengan aroma lavender , mawar , dan lilac. Aroma ini boleh mengurangkan kadar stres serta menenangkan tubuh. 
  • Bila mahu , anda boleh menambah campuran rempah atau bunga kering untuk garam mandi ini. Tanaman kering tersebut boleh beruba rosemary , timi , atau daun Pudina yang sudah dihaluskan. 
  • Campur semua materi dan masukkan garam mandi pada tab mandi. 
  • Rendam kepala anda pada tab air bercampur garam mandi , diamkan selama mungkin. 
  • Bila rambut anda mempunyai banyak pigmen , mungkin akan kelihatan pewarna rambut akan luntur ke air. 

Cara menghilangkan cat rambut ini cukup murah dan berkesan untuk dipraktikkan.

Tablet Vitamin C
Vitamin C diharapkan tubuh untuk meningkatkan sistem kekebalan , antioksidan , menjaga kesehatna kulit , serta menjauhkan tubuh dari serangan penyakit ringan ibarat selesema. Untuk memperoleh vitamin C , anda hanya mengambil tablet vitamin C. Tablet vitamin C ini juga boleh digunakan untuk menghilangkan warna cat rambut.

Pemakaiannya ibarat berikut:
  • Siapkan 2 butir vitamin C. 
  • Tumbuk tablet vitamin C dan campurkan pada syampu , lalu gunakan untuk mengeramasi rambut. 
  • Usahakan supaya syampu mengenai rambut dan kulit kepala secara menyeluruh , lalu diamkan selama 20 minit. 
  • Cuci rambut dengan air hingga syampu hilang. 

Syampu Anti Dandruff
Shampoo anti-dandruff atau syampu anti kelemumur boleh anda gunakan untuk menghilangkan warna cat rambut jenis semi-kekal. Kaedah pelaksanaannya cukup simpel. Anda gunakan syampu ini selagi mandi ibarat biasa , akan tetapi dipakai lebih sering dalam satu hari. Setelah pemakaian syampu anti-kelemumur , jangan lupa untuk mengaplikasikan kondisioner selepas. Shampoo anti-dandruff boleh membuat rambut kering , jadi sangat perlu untuk memakai perapi selepas pemakaian.

Cara menghilangkan cat pewarna rambut terkini yaitu dengan memakai materi pencuci pakaian. Pilihlah materi pencuci semulajadi yang tidak mengandungi bahanatau zat pemutih. Pemakaiannya bermula dengan membasahkan rambut , lalu membubuhkan satu sudu makan detergen pada rambut. Elakkan supaya detergen tidak mengenai mata dan indera pendengaran masa pemakaian. Kaedah ini lebih sesuai digunakan untuk rambut warna perang gelap.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar