Jumat, 04 Agustus 2017

Tips Menghilangkan Bau Mulut Dengan Mudah

Tips Menghilangkan Bau Mulut. Mulut merupakan organ yang sangat penting bagi kita kerana lisan kita gunakan untuk bercakap dan berkomunikasi dengan orang lain. Namun alangkah buruknya jikalau lisan kita anyir , komunikasi dan berbicara dengan orang akan sangat terganggu , orang yang anda ajak berbicara tentu tidak selesa dan tidak ingin berlama-lama berbicara dengan anda. Dan anda sendiripun tentu menjadi tidak percaya diri dan tidak selesa juga saat akan berbicara dengan orang lain. Banyak cara dan juga pelbagai bentuk produk dihasilkan untuk menghilangkan anyir lisan kerana ternyata itu sangat dibutuhkan oleh banyak yang orang untuk mengatasi duduk perkara anyir lisan yang ia derita.

Mengenai penyebab anyir lisan itu sendiri boleh disebabkan oleh banyak hal , menyerupai makanan kerana banyak makanan yang boleh menyebabkan anyir lisan menyerupai petai , jering durian dan makanan-makanan berbau yang sukar dihilangkan lainnya.Kebiasaan buruk menyerupai sering minum alcohol , etika merokok akan menyebabkan lisan berbau . Tidak sarapan pagi juga boleh menjadi penyebab anyir mulut. Selain itu gusi berdarah dan sariawan juga boleh menjadi penyebab anyir lisan kerana tekak menghasilkan lendir yang kemudian bersatu dengan bakteria sehingga menghasilkan anyir yang tidak sedap. Masalah dalam buah pinggang pun juga boleh menyebabkan anyir mulut.

Tips Menghilangkan Bau Mulut Dengan Mudah


Tips Menghilangkan Bau Mulut Dengan Mudah

Mengingat pentingnya duduk perkara anyir lisan , kali ini perawatanalam akan berkongsi untuk anda mengenai Cara Menghilangkan Bau Mulut yang mudah untuk kita lakukan. Simak baik-baik tips berikut ini kerana ini penting biar anda tidak mempunyai duduk perkara dengan anyir lisan yang tidak sedap.

Herbal Alami
Jika hal -hal diatas masih belum dapat menghilangkan anyir lisan anda , anda boleh menggunakan materi semulajadi untuk menghilangkan anyir lisan dan menyegarkan kembali nafas iaitu dengan mengunyah cengkih , jintan dan juga biji adas selepas anda selasai makan , maka nafas anda akan kembali segar.

Pengambilan Buah dan Sayuran
Banyak mengambil buah-buahan dan sayur-sayuran akan merangsang pengeluaran air liur yang mana air liur merupakan pembunuh bakteria penyebab anyir mulut. Nah buah yang sangat baik untuk menghasilkan air liur dan menghilangkan anyir lisan yaitu strawberi dan epal.

Minum Teh
Menurut sebuah hasil kajian didapati bahawa teh baik teh hijau atau teh merah mengandungi pelifenol iaitu sejenis antioksidan yang bisa membunuh bakteria penyebab anyir mulut.

Jaga Kebersihan Mulut
Bekas makanan yang ditinggalkan di dalam lisan boleh mengakibatkan anyir lisan yang tidak sedap. Oleh kerana itu rajin-rajinlah menjaga kebersihan lisan anda dengan memberus gigi sehari dua kali jikalau perlu bersihkan lisan anda dengan ubat kumur untuk membersihkan sisa makanan yang tidak terjangkau oleh berus gigi dan juga untuk menghilangkan bakteria yang ada di lisan dan juga tekak. Namun dalam penggunaan ubat kumur ini jangan terlalu kerap kerana boleh menyebabkan pengurangan pengeluaran air liur.

Jagalah selalu kebersihan dan kesihatan lisan anda biar bakteria penyebab anyir lisan tidak bersarang di dalam lisan anda. Itulah cara menghilangkan anyir lisan dengan mudah dan semulajadi yang dapat kami kongsikan kepada anda semua pembaca semoga dapat menunjukkan manfaat untuk anda. Dan terima kasih telah membaca melawat blog ini semoga kami dapat menunjukkan maklumat yang lebih baik dan lebih bermanfaat lagi untuk anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar