Kamis, 03 Agustus 2017

Tips Menghilangkan Bau Badan Dengan Cepat

Tips Menghilangkan Bau Badan. Bau tubuh ialah amis tidak sedap yang berasal dari lepitan ketiak. Penyebab amis tubuh menurut ranah perubatan kerana terdapatnya bakteria atau kuman meski presentasenya hanya 1%. Bakteria tersebut akan memecahkan protein sehingga menjadi asam yang mempunyai amis tidak sedap.

Usaha sederhana namun menjadi keutamaan utama untuk mengusir amis tubuh tersebut ialah dengan mandi sekurang-kurangnya dua kali sehari. Mengurangkan makanan berminyak , pedas , dan banyak mengandungi rempah-ratus juga salah satu langkah untuk mengatasi amis tubuh atau amis ketiak. Beberapa jenis makanan penyebab amis tubuh ialah daging , makanan diproses dan siap saji , rempah-ratus bawang putih.

Kerana amis tubuh ialah persoalan klasik yang kerap kali menjadi keluhan sebahagian orang , anda tidak perlu stres kerana nantinya malah membuat amis tubuh semakin tidak sedap akhir terpicu oleh tekanan emosi. Itulah menurut salah satu doktor yang mengatakan bahawa tekanan emosi justru membuat keringat lebih banyak terproduksi.

Tips Menghilangkan Bau Badan

Tips Menghilangkan Bau Badan Dengan Cepat
Tips Menghilangkan Bau Badan Dengan Cepat

Berikut ini ialah beberapa cara menghilangkan amis tubuh dengan cepat yang diperlukan dapat membantu mengatasi keadaan yang sedang anda hadapi.

1. laser


Apabila anda rasa semua perjuangan telah dijalankan namun balasannya masih nihil atau belum terasa sama sekali. Cuba lakukan rawatan laser pada doktor yang sudah berpengalaman dalam menjalankan tindakan ini. Tujuan utamanya iaitu membunuh bakteria penyebab amis badan.


2. sesuaikan pakaian


Keringat yang keluar pasti melekat pada pakaian yang anda kenakan , boleh jadi pakaian tersebut merupakan sumber utama penyebab amis tubuh yang anda semulajadi selama ini. Oleh kerana itu , gunakan materi yang nyaman dan dapat menyerap peluh dengan baik. Kerana kita di Indonesia yang beriklim tropika , gunakan materi kapas. Elakkan pakaian sempit dan yang berbahan fiber sintetik atau polyester.

3. kecombrang


Sapukan bunga tunas tanaman kecombrang pada kulit ketiak , lipatan bawah lutut , lipatan lengan , dan leher (kalau perlu). Selepas 10 minit , lap dengan kain bersih yang sudah dibasahi.

4. halia


Anda boleh buat wedang jahe dan diminum setiap malam. Banyak sekali manfaat halia yang akan anda peroleh , salah satunya tubuh menjadi hangat , puyeng jadi hilang , dan amis tubuh akan berkurangan.


5. cengkih


Rendam tanaman cengkeh atau cengkih pada air biasa , kemudian gunakan air untuk mengoles ke semua tempat sumber amis badan. Jika anda ingin cuba rawatan dalam , gunakan air matang untuk menenggelamkan ulas. Tambah sedikit gula sebelum diminum.

6. limau nipis


Berikut cara menghilangkan amis tubuh dengan limau nipis:
  • Ambil dua biji limau nipis , peras dan air tampung dalam mangkuk kecil.
  • Taburkan kapur sirih pada air perasan jeruk nipis di dalam mangkok , aduk rata.
  • Sapukan pada kulit ketiak dan bahagian lepitan kulit sumber amis lain sehabis mandi pagi dan petang.
  • Bersihkan ketiak dengan air sejuk.


7. daun beluntas


Sama menyerupai daun kemangi , daun beluntas juga boleh dijadikan sayur ulam atau digunakan secara rutin apabila persoalan amis tubuh menggangu kehidupan seharian anda.

8. timun


Timun atau mentimun ialah sayur-sayuran hijau yang juga biasa dijadikan lalapan. Sayur-sayuran ini mempunyai banyak manfaat kesihatan , salah satunya membuat wajah lebih bersih dan mengatasi amis peluh tidak sedap.

Ikut langkah berikut untuk penggunaannya:
  • Potong satu buah timun menjadi beberapa bahagian.
  • Tempelkan atau gosokkan (dengan lembut) tiap cuilan timun pada kulit ketiak sehabis mandi.
  • Boleh juga dijadikan krim kental yang dicampurkan dengan madu , tetapi ini lebih difungsikan untuk memutihkan kulit ketiak.

9. daun kemangi


Anda pasti sudah tidak abnormal dengan nama , bentuk , bahkan rasa dari daun kemangi kerana tanaman ini biasa dijadikan ulam sayur pada beberapa makanan , menyerupai pecel lele atau pecel ayam.

Di sini , peranan daun kemangi masih sama menyerupai beberapa materi sebelumnya iaitu membantu menghilangkan amis badan. Caranya tidak rumit , anda hanya diharuskan untuk pengambilan beberapa helai daun selasih segar setiap harinya.

10. cuka putih


Ada yang memberi tanggapan bahawa cuka putih rasanya asam dan bukannya itu malah membuat keringat bertambah bau?

Memang benar , namun asid pada cuka putih bahwasanya tidak menjejaskan keringat yang keluar. Anda boleh cuba cara lain bila kurang senang dengan kaedah ini.

Namun , bila anda penasaran untuk cuba tips ini , berikut panduan penggunaannya:
  • Kaedah 1: Titiskan cuka putih (sedikit sahaja) pada kapas lembut , kemudian sapukan pada ketiak yang kering
  • Kaedah 2: Teteskan pribadi sedikit cuka putih pada lempitan tubuh yang dianggap sebagai sumber amis , misalnya lipatan ketiak , bawah lutut

11. daun sirih


Sebetulnya ini merupakan cara mencegah amis tubuh , namun kebanyakan orang juga telah cuba dan berjaya dalam perjuangan menghilangkan amis tubuh dengan daun sirih.

Apabila anda berminat mencuba satu kaedah semulajadi ini , ikuti prosedur berikut:
  • Petik beberapa helai daun sirih , bersihkan dan tumbuk halus.
  • Gosok tumbukan daun sirih pada kulit ketiak sebelum mandi , diamkan 10 minit. Bilas dengan air.

Anda juga boleh merebus segenggam daun sirih dan airnya diminum rutin setiap hari , dalam sehari atau per harinya hanya satu gelas sahaja.

12. Perbanyak pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran segar


Buah-buahan dan sayur-sayuran cenderung banyak mengandung nutrisi berupa vitamin dan mineral yang mana dapat membantu mengurangkan amis badan. Anda boleh cuba pengambilan beberapa jenis buah-buahan segar menyerupai pir , epal , limau , pisang , dan tembikai.

13. Elakkan makanan penyebab bau


Agar amis tubuh tidak terus menghantui kehidupan seharian anda , segera tutupi dengan jalan menghadkan pengambilan makanan penyebab amis menyerupai berikut.

makanan penyebab amis badan

  • Rempah-rempah

Jenis rempah yang mengeluarkan aroma menyengat sangat mensugesti amis keringat yang keluar. Beberapa pola rempah-rempah tersebut ialah bawang merah , bawang putih , dan rempah kari.

  • daging merah

Usus butuh waktu beberapa jam , bahkan boleh satu hari untuk mencerna daging merah. Ketika proses pencernaan makanan berlangsung lama , tentu ada makanan yang tersisa sehingga menghasilkan racun dan gas berbau busuk yang siap dilepaskan menjadi peluh berbau tidak sedap.

  • Alkohol dan kafein

Kebiasaan untuk minum kopi di malam hari dan ngeteh saat bersantai membuat banyak orang tidak sedar bahawa amis tubuh yang dimilikinya disebabkan oleh kedua-dua minuman tersebut. Alkohol juga termasuk minuman penyebab amis badan. Apabila anda ingin bebas dari persoalan amis tubuh , lebih baik hadkan pengambilan minuman yang banyak mengandungi kafein dan alkohol. Tapi , jangan dijauhkan juga kerana manfaat daripada minum kopi pun harus diperhatikan.

  • Makanan yang diproses dan cepat saji

Walaupun kebanyakan makanan yang diproses bercita rasa nikmat , tubuh tetap meresponnya dengan kurang baik. Banyak makanan yang diproses dan cepat saji yang membusuk di perut kerana materi penyusunnya. Dengan begitu automatik nafas dan peluh menjadi bau.

tembakau

Anda hobi merokok? Jangan terkejut bila dilanda persoalan klasik ini. Bau tubuh akan hadir dengan mudah pada seorang perokok. Ini karenan asap rokok yang tercemar dengan unsur lain akan keluar melalui kelenjar peluh yang baunya sangat tidak sedap. Walaupun anda sudah beberapa hari , ahad , atau bulan berhenti merokok , amis ini tetap stay pada tubuh anda sampai beberapa ahad ke depan.

14. Gunakan deodorant atau antiperspirant


Kedua-dua produk ini tengah ramai menjadi pilihan produk untuk mengurus persoalan dengan keringat. Walaupun terkesan sama , bahwasanya fungsi dari kedua-dua produk berbeza. Banyak pelanggan yang tidak sedar dan bahkan tidak tahu bahwasanya produk yang sedang digunakan benar-benar membantu atau tidak.

Deodorant digunakan untuk mencegah amis tubuh , tetapi tidak boleh membantu mengurangkan keluarnya keringat. Sementara antiperspirant lebih merupakan produk untuk menghalang keringat keluar berlebih. Apabila anda ingin memilih salah satu , disyorkan untuk menggunakan deodorant saja. Kalau antiperspirant mempunyai risiko tinggi terhadap keradangan kulit dan memburukkan lagi keadaan menyerupai timbul persoalan biang keringat.

15. Mandi dua kali sehari


Adalah perkara paling utama yang perlu anda jalankan apabila ingin amis tubuh benar-benar menghilang. Dengan air , maka semua keringat atau bakteria yang melekat di tubuh akan hilang , tubuh anda menjadi bersih dan segar lagi. Dengan air sekurang-kurangnya dua kali sehari , lama kelamaan amis tubuh pasti hilang.

Dalam menjalani sejumlah maklumat kesihatan tips menghilangkan bau badan di atas , masa bekerja anda boleh membantu melenyapkan amis yang mungkin keluar dengan menggunakan minyak wangi semburan atau sapu. Pilihlah amis yang disukai semua orang semoga anda tidak dibilang norak dan sebagainya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar