Sabtu, 29 Juli 2017

Ubat Tradisional Cirit birit

Cirit birit atau najis longgar biasanya boleh menyerang siapa pun sehingga tidak memandang umur , baik kanak-kanak maupun orang dewasa. Penyakit ini mempunyai ciri pada feses anda yang akan menjadi terasa lembik atau cair. Di beberapa tempat ajal kanak-kanak kecil paling umum terjadi , hanya problem diserang cirit-birit.

Penyakit ini sangat menjengkelkan bagi siapa saja yang sedang mengalami. Anda akan menjadi lemas serta boleh kekurangan cecair tubuh bahkan pengsan , kerana harus sering buang air besar secara terus menerus dan perut akan menjadi mulas. Keracunan makanan , mengambil makanan yang kurang bersih , keradangan usus , dan makan yang terlalu pedas atau berasid. Hal inilah yang boleh mengakibatkan cirit-birit pada anda. Berikut ubat cirit-birit yang dapat mengatasi penyakit anda dengan manjur tanpa materi kimia.

Ubat Tradisional Cirit birit

Ubat Tradisional Cirit birit

Daun Cincau

Anda hanya melaksanakan peremasan daun cincau di dalam air yang masak , lalu saringlah dan biarkan beberapa ketika sehingga membentuk agar-agar. Segar lebih enak tambahkan santan kelapa dan tambahan dari gula kelapa. Makan secara sekaligus. Cara ini mudah dan ringan , bukan? Lakukan sampai cirit-birit anda reda.

Daun Jambu Biji

Cara yang baik iaitu daun 30 gram jambu biji direbus dengan 400 cc air dan rizab 200 cc. Setelah itu airnya diminum selagi hangat. Atau 5 helai daun jambu biji serta 1 potong akar , kulit dan batangnya , rebus dengan 1.5 liter air bersih / tawar sampai mendidih. Setelah sejuk , saring. Minumlah 2 kali sehari. Kedua-dua cara ini sama saja , pilihlah sesuai hasrat anda.

Daun Sendok

Cara memupuk menyiapkan 30 gram duan sudu segar dan 3 gelas air bersih.
Kemudian rebus daun sudu pada 3 gelas air sampai tersisa 1 gelas. Sejuk airnya lalu minumlah. Lakukan 2 kali sehari masing-masing setengah gelas secara rutin pada pagi dan sore hari.

Daun Kayu Putih

Merebus 10 gram daun kayu putih kering ke dalam 2 gelas air sehingga terlihat tersisa 1 gelas. Setelah sejuk , airnya diminum sekaligus. Anda perlu melakukannya dalam setiap hari sehingga cirit-birit sembuh. Daun kayu putih sangat baik untuk rawatan ini.

Garam ORS

Caranya cukup mudah , anda hanya perlu minum segelas oralit sedikit demi sedikit , dua sampai tiga teguk , selepas itu stop selama tiga minit. Anda harus mengulang dengan terus menerus sampai 1 gelas oralit habis. Sebaiknya minum ORS satu gelas sekaligus. Hal ini boleh mencetuskan muntah dan buang air besar. Oralit memiliki kegunaan untuk menggantikan cecair tubuh yang hilang.

Kunyit

Cara yang perlu anda lakukan adalah siapkan 1/2 jari rimpang kunyit segar , 1sendok teh kapur sirih , dan 1gelas air. Irislah rimpang kunyit dengan tipis , lalu didihkannya dalam 1 gelas air samapi tersisa 1/3 gelas. Kemudian tambahkan 1 sudu teh air kapur sirih dan aduk sampai merata. Minumlah setelah hambar yang sebelumnya airnya ditapis. Lakukan rawatan ini 3 kali dalam sehari.

Akar Limau Nipis

Akar limau nipis yang dapat mengatasi cirit-birit sehingga boleh sembuh. atau najis longgar. Cuci bersih terlebih dahulu dengan 4 potong akar limau nipis dalam 6 gelas air sampai tersisa 4 gelas. Setelah sejuk , airnya ditapis lalu diminum nya 2 kali dalam satu hari setiap pagi dan sore.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar