Minggu, 30 Juli 2017

Gejala Sebab Pencegahan dan ubat Demam Berdarah

Kajian menyeluruh perihal gejala , penyebab , pencegahan , dan obat demam berdarah yang boleh mengancam nyawa apabila tidak segera ditangani dengan betul.

Demam berdarah atau demam denggi yaitu penyakit tanggapan jangkitan virus berjulukan denggi yang disebarkan melalui nyamuk Aedes , khususnya Aedes aegypti betina. Nyamuk ini menularkan virus yang berada dalam air liurnya dengan cara menggigit insan ketika di siang hari , kemudian air liur yang terdapat virus denggi merebak ke seluruh jaringan tubuh yang menjadikan sel darah putih menghasilkan banyak protein untuk menimbulkan gejala.

Gejala Demam Berdarah


Untuk mengenali gejala demam berdarah yang ringan tidak mudah , kerana banyak juga jenis jangkitan virus (bukan dengue) yang gejala nya hampir sama , misalnya demam atau panas selama beberapa hari. Sementara jangkitan berat dari virus dengue akan menimbulkan banyak isyarat daripada tubuh yang berlaku secara tiba-tiba mirip sakit kepala , sakit otot atau sendi , dan ruam kulit (bintik merah).

Baca Menyembuhkan demam berdarah dengan faedah buah kurma

Pada fasa awal , pesakit akan mengalami demam yang bersuhu tinggi , panas tubuh mencapai 40 darjah Celsius atau 104 darjah Fahrenheit. Setelah itu pesakit akan mencicipi sakit kepala (febrile) yang berlangsung selama 2 sampai 7 hari. Pada fasa febrile ini biasanya gejala yang dirasakan pesakit disertai ruam pada kulit. Pada hari pertama atau kedua ruam akan kelihatan kemerahan mirip kulit yang terkena panas. Selanjutnya (pada hari ke-4 sampai ke-7) ruam ibarat campak.

Demam tinggi yang dirasakan oleh pesakit akan reda selepas memasuki fasa kritikal yang berlangsung selama sampai 2 hari. Pada fasa ini , cecair boleh terkumpul di dada dan abdomen tanggapan berlaku kebocoran kecil pada pembuluh darah. Cecair tersebut akan terus keluar yang menjadikan berhentinya peredaran darah di dalam tubuh.

Pada masa fasa penyembuhan , cecair yang keluar tanggapan kebocoran pembuluh darah akan masuk kembali ke dalam fatwa darah. Pesakit biasanya akan pulih secara beransur pada tahap ini , kurang lebih 2 sampai 3 hari. Pada fasa ini pula tak jarang pesakit kehilangan kesedaran atau kejang tanggapan otak yang terpasok cecair berlebihan. Ada pula yang mencicipi gatal-gatal yang teruk dan degupan jantung yang lemah.

Sebab Demam Berdarah


Virus denggi yaitu virus yang menjadi penyebab seseorang terdedah demam berdrah. Virus ini pada mulanya menyelinap dalam tubuh kemudian hidup di sel yang menuju terusan pencernaan nyamuk. Kira-kira 8 hari 10 hari berikutnya , virus akan merebak ke kelenjar liur nyamuk , daerah pengeluaran air liur atau ludh atau air liur. Oleh kerana itu , nyamuk yang menjangkiti seseorang dengan cara digigit sama saja dengan mengoper atau memindahkan virus dengue bersama air liur nyamuk ke dalam tubuh manusia.

Awalnya virus tidak membahayakan kerana masih melawan sistem pertahanan tubuh dari derma sel darah putih. Lama kelamaan virus menghasilkan semula (atau memperbanyak diri) sehingga sistem kekebalan tubuh tidak berpengaruh menahan serangan virus dengue , akhirnya virus berjaya masuk dan merebak dalam rangkaian tubuh.

Mencegah Demam Berdarah Dengue


Gejala , Sebab , Pencegahan , dan ubat Demam Berdarah


  • Perhatikan keadaan persekitaran dan kebersihan rumah semoga tidak menjadi sarang nyamuk Aedes aegypti yang suatu dikala boleh menggigit atau menjangkiti virus denggi.
  • Mengikuti tawaran melakukan gerakan 3M: Menutup rapat-rapat tab mandi semoga tidak menjadi sarang nyamuk dan air tidak menjadi daerah perlindungan hasil tetas nyamuk , Membilas tab mandi sekurang-kurangnya 1 ahad sekali untuk memastikan kebersihan tab mandi , dan Menimbun barang tak terpakai mirip tin atau bekas kosong yang berkemungkinan menjadi daerah tergenang air (periuk , pasu bunga , baldi , dan sebagainya) semoga nyamuk tidak bertelur di dalamnya.
  • Kerana nyamuk dikenali dengn aktiviti "menggigit" pada waktu siang hari , tentunya anda harus menyapu repelant atau lotion anti nyamuk (terutama pada anak-anak). Harus lebih diperhatikan atau ditekankan apabila anda bertempat tinggal di persekitaran yang meriwayatkan banyak pesakit Demam Berdarah Dengue.
  • Ketika malam hari menjelang tidur sapukan pula lotion anti nyamuk dengan jenama terbaik atau ubat nyamuk bakar , kerana tidak menutup kemungkinan nyamuk ini menjangkiti di malam hari.
  • Lihat tingkap dan pintu anda , jangan biarkan ada lubang kecil yang berpotensi membuat rumah anda menjadi sarang nyamuk. Pastikan pula ventilasi udara dipasang penapis untuk menjaga kemasukan nyamuk atau serangga lain ke dalam rumah.
  • Apabila anda mempunyai anak kecil yang masih di anak-anak , boleh menggunakan kelambu (anti nyamuk) di daerah tidurnya semoga tidak terkena gigitan.
  • Tutup daerah sampah yang sudah tak terpakai , kalau perlu dibuang saja semoga tidak mengeruhkan suasana rumah.
  • Jika ada bekas kosong yang masih terpakai namun sedang tidak dipakai , lebih baik dibalikkan semoga tidak menjadi genangan air.
  • Jika perlu , anda boleh menanam tanaman tulasi di bersahabat jendela rumah. Tanaman ini mempunyai kemampuan untuk menjauhkan nyamuk dan mencegah perembang pembiakan nyamuk.
  • Apabila di dalam rumah kelihatan banyak nyamuk berterbangan , gunakan cara ampuh untuk mengusirnya. Yakni dengan memperabukan kapur barus dalam bilik yang anda yakini sebagai sumber bersarangnya nyamuk , kemudian tutup tingkap dan pintu (anda berada di luar rumah) selama 15 minit. Setelah itu semburan dengan pengharum ruangan , dan rumah anda akan bebas dari nyamuk.

Pertolongan Pertama Demam Berderah


Sebelum dirawat , pesakit perlu diberi pertolongan pertama oleh profesional kesihatan. Dr Rita mengatakan bahawa dalam menangani kes demam berdarah hanya perlu menghasilkan banyak cecair kerana di dalam tubuh terjadi kebocoran yang membuat cecair hilang. Pesakit boleh minum banyak air putih selagi kebocoran berlaku , tetapi kalau sudah selesai alias tertutup pesakit perlu mengurangkan pengambilan cecair tersebut.

Berikut ini yaitu langkah-langkah perubatan sebagai bentuk pertolongan pertama terhadap demam denggi:
  • Membekalkan cecair tubuh dengan memperbanyak minum air putih.
  • Kompres kening pesakit semoga demam tinggi reda.
  • Memberikan obat penurun panas sesuai tawaran dokter.
  • Membawa pesakit ke rumah sakit atau puskesmas apabila pesakit tidak mengalami perubahan aktual (penurunan panas serta gejala lain) walaupun telah dilakukan langkah pertolongan pertama.
  • Terpaksa dirawat di rumah sakit apabila keadaan pesakit bertambah teruk , kesedaran semakin hilang , dan diburukkan lagi dengan tidak boleh minum air sampai muntah terus menerus.

ubat Demam Berdarah Dengue
Sebelum berubat ke doktor (kerana keadaan yang parah) , pesakit boleh mengambil ubat demam berdarah tradisional berikut guna membantu mengurangkan gejala yang dirasakan.

Kunyit (Curcuma domestica)
Dalam kehidupan , kunyit biasa dijadikan perasa kuliner , pewarna makanan , racun serangga semula jadi , materi kosmetik , dan masih banyak lagi.

Rimpang kunyit juga telah digunakan semenjak lama oleh para leluhur dan nenek moyang untuk merawat pelbagai jenis penyakit , mirip perangsang , Stomakik , karminatif , haematik , hapato-protektor , anti spasmodik , anti inflamasi , pelancar pencernaan , dan luka pada perut dan ulser.

Dari uji laboraturium menunjukkan bahawa kunyit mempunyai aktiviti sebagai anti-oksida (yang membantu membasmi virus denggi pada pesakit DBD) , anti mikrob , antivirus HIV , mencegah tumor payudara , menghambat laju kembang sel kanser , dan penyakit ulser perut (gangguan pencernaan).

Meniran (Phyllanthus niruri)

Daun rebusan meniran sering diminum sebagai ramuan ubat tradisional penyakit hati (diuretik untuk hati dan buah pinggang) , batuk , cirit-birit , seriawan (sariawan) , panas dalam , ekspektoran , penyakit kelamin , dan sebagai tonik perut.

Meniran juga bersifat sebagai anti virus tubuh , membantu memperbaiki kekebalan tubuh seseorang yang sedang sakit dengan memacu fagositosis sel makrofaj. Aktivititas hemolitik , sitotoksisitas sel NK , antibodi IgM dan IgG , fungsi proliferatif limfosit T , dan khemotaksis neutrofil.

Di dalam meniran tertanam banyak sebatian mirip flavonoid (antioksidan) , alkaloid , asid fenolat , tanin , dan triterpenoid yang berdasarkan hasil penelitian menyimpulkan bahawa meniran juga memiliki kegunaan sebagai penghambat DNA polimerase daripada virus hepatitis B , penghambat reverse transcriptase dari retrovirus , dan pencegah penyakit gastrousus.

Temu Ireng (Curcuma aeruginosa)
Temu ireng yaitu tumbuhan ubat asma , batuk , perangsang nafsu makan , penyakit sendi , pencegah penyakit sendi , dan anthelmintic. Di dalam temu irek tersimpan kandungan minyak atsiri mirip turmeron dan zingiberene. Ada pula kompaun kurkuminoid (kurkumin I , II , dan III) serta zat pati , saponin , alkaloid , dan lemak.

Secara empiris (sesuai pengetesan atau percubaan) temu ireng juga memiliki kegunaan untuk memperbaiki kerosakan sel pada hati yang dialami oleh pesakit demam berdarah. Anda boleh membeli jamu tradisional yang diperbuat daripada temu ireng , kemudian minum sampai hingga masa pemulihan keadaan berakhir.

Pepaya (Carica papaya)
Daun pepaya kerap dijadikan ramuan DBD , terutama pada daun betik jantan atau daun pepaya gandul. Pada daun pepaya terdapat pelbagai enzim mirip papain , karpain , nikotin , pseudokarpain , miosimin , kontinin , dan glikosida karposid.

Secara umum , daun pepaya gandul digunakan untuk obat sakit perut , demam malaria , dan penyakit cacing perut , serta membantu proses pencernaam. Ini menjadikan daun pepya sebagai materi ramuan obat di 23 negara yang diiktiraf banyak pihak , termasuk WHO (World Health Organization).

Hasil kajian menunjukkan bahawa daun pepaya memiliki kegunaan menawarkan kesan terapi pada pesakit radang atau pembengkakan organ vital mirip hati , mata , jantina , dan usus halus. Kaitannya dengan demam berdarah yaitu pesakit mengalami pembengkakan pada organ hati. Selain itu , daun pepaya juga bersifat antioksidan , antikoagulan , dan bisa menyembuhkan luka pada perut dan usus.

Sari Buah Kurma

Sari buah kurma juga alternatif semula jadi untuk membantu menaikkan pengeluaran platelet yang mendadak berkurangan tanggapan virus denggi. Pengurangan platelet boleh mengancam nyawa. Untuk itu ketika anda dijangkiti DBD , alangkah baiknya mengambil makanan yang boleh menaikkan kadar platelet mirip sari buah kurma.

Jus Jambu Biji

Jambu biji atau jambu klutuk yang berisi merah dikatakan oleh para hebat sebagai alat alami untuk menaikkan trombosit (sel darah putih) yang sangat diharapkan oleh pesakit DBD. Kerana itu , doktor sering menyarankan pesakit yang dalam fasa pemulihan untuk rajin penuhi cecair sekaligus memperbanyakkan pengeluaran platelet dengan rutin minum jus jambu biji.

Baca Faedah Jambu Biji Untuk Obat dan Kandungannya

Jus Kulit Manggis
Pada bahagian kulit manggis terdapat zat antioksidan berjulukan Xanthone yang boleh membantu mempercepatkan pemulihan keadaan pesakit DBD ringan. Anda boleh membuat jus kulit manggis dengan cara mengaut bahagian dalam kulit (yang ibarat selaput berwarna putih) , kemudian blender dan tambah sedikit madu.

Demam berdarah yaitu penyakit yang boleh mengancam banyak jiwa mengikut tahap keparahannya. Oleh kerana teruk daripada hal tersebut , bagi anda yang belum pernah mencicipi sakitnya kesakitan sendi tanggapan dijangkiti virus dengue , jagalah selalu kebersihan rumah dan terus lakukan langkah-langkah untuk mencegah nyamuk demam berdarah berkembang biak dan bersarang di dalam rumah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar